Natursnokarna

Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – gå med i Natursnokarna! Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Det är väldigt inspirerande att hålla i familjeaktiviteter. Oftast mycket roligare än att leda aktiviteter för bara vuxna. För barn kan en myra eller skalbagge räcka länge.
Charlie Wijnbladh, grundare av Natursnokarna.
Min ledstjärna när jag natursnokar är att hjälpa fler barn att ”hitta sitt hemma” i naturen.
Eva Lindberg, Mästersnok och utomhuspedagog.

Natursnokarna vill välkomna fler barn och deras vuxna ut i naturen. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka.

Varför snoka i naturen med Naturskyddsföreningen?

Det finns mycket spännande i naturen! I Natursnokarna upptäcker barn och deras vuxna naturen tillsammans. Dels för att det är så kul, dels för att det får oss att må bra. Men också för att vi ska lära känna och förstå mer om naturen.

Naturen är livsviktig för oss och ger oss många gratistjänster som vi ibland glömmer bort, till exempel frisk luft, mediciner och energi. Vi tror att de som har kunskap om naturen också blir mer rädda om den.

Forskning visar också att både barn och vuxna blir friskare och mindre stressade av att vara i naturen. Vi minns och lär oss bättre när vi använder både kroppen och sinnena, och barn får bättre motorik och deras koncentration och kreativitet ökar. Och det är ju inte så dumt, när det samtidigt är kul!

Hur snokar vi?

Vi kollar till exempel in vad som händer i en stubbe, följer djurens spår i snön, håller småkrypsrace, spanar in fladdermöss och småfåglar. Vi testar om vi kan hoppa längre än en hare och om vi kan känna igen olika knoppar på träden. Och vi fikar runt många eldar. Aktiviteterna varierar beroende på årstid, vilken ålder det är på barnen och vilka intressen Snokgruppen och ledarna har.

Vem kan snoka?

Alla! Alla barn mellan 2-12 år som har med sig en vuxen och är medlemmar i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten.

Så här kan ett år se ut:

Vår:  Fladdemusspaning, lyssna på ugglor i skymningen och kolla knoppar.
Sommar: Håva småkryp i vatten och bygga bi-hotell. Vilka växter kan man äta?Höst: Måla av hösten, svampspaning och sagoeld.
Vinter: Sover allt på vintern? Gissa bajset och göra djurgranar.

Kontakta oss på natursnokarna@naturskyddsforeningen.se om du vill veta mer!