13 punkter som giftbantar förskolan

Bland förskolornas leksaker, myskuddar, tårar och skratt finns inte bara goa ungar och engagerad personal. Här trivs också några av våra värsta miljögifter. Det visar en unik kartläggning av den svenska förskolan som vi gjort inom projektet Operation Giftfri Förskola.

Artikel

Aktiva inom Naturskyddsföreningens kemikalienätverk har besökt 129 avdelningar på förskolor i över 40 kommuner för att kolla upp hur barnens vardag egentligen ser ut. Inventeringen visar att material som är kända för att läcka skadliga kemikalier är vanliga på många förskolor. Det handlar bland annat om leksaker av mjuk plast, gammal elektronik som används som leksaker, förkläden av PVC och att barnen får mat från metallkonserver.

Undersökningen visar att det är dags att ta barnens utsatthet för skadliga kemikalier på allvar. Både praktiskt i kommunerna och i form av en mer träffsäker lagstiftning. Men också att det finns många saker som kan göras direkt för att förbättra situationen på förskolorna.

I rapporten Giftfria barn leka bäst har vi sammanställt resultaten från inventeringen av förskolorna

Checklistan som giftbantar förskolan

Inom kort släpper vi nästa del av rapporten med åtgärdsprogram för kommuner och förskolor. Men redan nu har vi satt ihop en enkel checklista med 12 punkter som går snabbt att åtgärda och som dessutom inte behöver kosta skjortan för förskolan:

1. Gallra bland plastleksakerna

Rensa bort mjuka plastleksaker som är äldre än 2007, så som bollar, badankor, dockor och små plastfigurer. Det som gjort plasten mjuk är ofta ftalater som misstänks kunna störa hormonsystemet. Gallra samtidigt ut leksaker som luktar plastigt eller känns lite kladdiga eller hala när du tar i dem.

2. Nobba lek-elektronik

Plocka bort gamla mobiler, uttjänta tangentbord och annan elektronik som hamnat i leksakslådan. Prylar som inte är tillverkade för att vara leksaker har inte lika hårda miljökrav som äkta leksaker och kan därför innehålla mer farliga ämnen. Detta gäller särskilt gammal elektronik.

3. Lek med leksaker

Väskor, skor och smycken från vuxenvärlden är kul att klä ut sig med, men de är inga leksaker och kan innehålla sådant som är förbjudet i leksaker. Detsamma gäller för konstnärsmaterial och skapande med skräp.

4. Låt barnen gosa giftfritt

Tvätta nyinköpta gosedjur innan de får barnens kärlek. Passa på att tvätta annan nyinköpt textil också.

5. Maxa ekomaten

Ju mer ekologisk mat barnen får desto bättre. Ekomaten innehåller mindre rester från bekämpningsmedel.

6. Skrota konserverna

De flesta metallkonserver har en ytbehandling på insidan som kan släppa det hormonstörande ämnet bisfenol A till maten. Vår undersökning visade att åtta av tio förskolor ger barnen mat från konservburkar. Kartongförpackningar är ett bättre val.

7. Värm utan plast

Att mikra mat i en plastbytta går snabbt. Men när plasten värms upp kan skadliga kemikalier släppa och hamna i maten. Undvik det genom att värma maten i en porslinsskål. Eller värm i rostfri kastrull och servera på porslin. Förvara också maten i annat än plastkärl.

8. Handskas rätt med maten

Undvik plasthandskar av vinyl. Undersökningar visar att de flesta av dessa handskar innehåller höga halter hormonstörande ämnen som kan överföras till maten och barnen. Om personalen behöver använda handskar är andra material, som till exempel nitril, bättre.

9. Byt blöja utan skumma kemikalier

Kolla om skötbord innehåller PVC-plast. Byt ut om möjligheten finns. Om personalen använder handskar är tipset att skippa vinyl även här.

10. Låt barnen slumra sött

Hitta alternativ till sovmadrasser med PVC-överdrag. Tvätta nyinköpta frottéöverdrag, kuddar, filtar och lakan.

11. Skippa gammalt skumgummi

Undersökningar visar att gamla prylar av skumgummi ofta innehåller bromerade flamskyddsmedel. Rensa bort.

12. Superviktig städning

Städning ska göras när barnen inte är i lokalerna eftersom dammet rörs runt i luften under städningen.Eftersom reningsverken har svårt att ta bort miljögifterna som kommer via avloppet, är det bäst att dammsuga först innan våttorkning. Miljögifterna oskadliggörs när de förbränns. Ett snabbt korsdrag när man städar är heller inte fel.

13. Peppa parfymfritt

Barn bör undvika doftande produkter eftersom det kan framkalla allergier. Miljömärkta och parfymfria städprodukter, tvål och tvättmedel är bäst. Doftspray är tabu.

Hjälp oss göra ännu mer

Trots politiska ambitioner och en EU-lagstiftning som blir bättre och bättre lyckas vi ännu inte skydda barnen från skadliga kemikalier. Mer behövs och det behöver gå betydligt snabbare.

Det är därför vi rotar i leksakslådor och vänder ut och in på städskrubbar på förskolor. Och det är därför vi fortsätter jobba stenhårt, prata med journalister, peppa kommunpolitiker och uppvakta EU-folk. Vi tror nämligen att en förändring är möjlig. Och vi har varit med om att kämpa, pressa, gneta och argumentera bort miljögifter förr.

Nu har miljögifterna letat sig in i våra kläder, vardagsrum och förskolor. Du kan hjälpa oss att få bort dem därifrån genom att bli medlem i Naturskyddsföreningen. Det är det bästa sättet att ge oss kämpaglöd och tyngd i våra krav på en giftfri vardag för barnen.

Trött på sömnig lagstiftning? Bli medlem!

Vi är 224 000 som vill ha tuffare kemikaliepolitik. Gör vår röst ännu starkare.