4 absurda saker du inte visste om Förbifart Stockholm

Världen försöker förhindra ett klimatkaos, samtidigt vill svenska politiker satsa miljarder på att öka trafikutsläppen. I veckan röstar riksdagen för eller emot Förbifart Stockholm. Ska Sverige satsa på ännu en motorväg och öka utsläppen - eller vill vi ha en kollektivtrafik i toppklass?

Att sitta i bilkö känns inte särskilt 2020.

1. Det blir mer bilköer och utsläpp

Samtidigt som världens ledare sitter i globala klimatkrismöten, så satsar svenska politiker flera miljarder på att öka trafikens utsläpp. Att bygga Förbifart Stockholm skulle leda till ökad biltrafik och mer koldioxidutsläpp än om leden inte byggs, enligt Trafikverket. Låter det som en klok och modern satsning för framtiden? Det tycker inte vi.

2. Kollektivtrafiken bantas – förbifarten maxas

Tunnelbanan, tvärbanan, Roslagsbanan och en rad busslinjer kommer inte att gå så ofta som SL önskar. Varför det? Jo, det politiska styret i Stockholms läns landsting har valt att banta SL:s budgetönskemål med 250 miljoner.

Däremot satsas 43 miljarder på Förbifart Stockholm. Det är 10 miljarder mer än vad Stockholm investerar i kollektivtrafik på fem år! En modern och klimatsmart satsning hade förstås varit att låta de 43 miljarder istället investeras i en kollektivtrafik av toppklass.

3. Trängselavgifterna går till förbifarten – var det så vi tänkte?

Minns någon vad det stod på valsedeln vid folkomröstningen om trängselskatt? ”Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.”

Nu blev ju trängselskatten en riktig hit, men i efterhand kan vi konstatera att intäkterna framför allt satsas på vägar. Kollektivtrafiken får en alldeles för liten bit av kakan.

Om landstinget istället omförhandlar användningen av trängselskatter skulle de kunna gå till kollektivtrafik istället för nya motorvägar. Det skulle resultera i ett rejält lyft för SL-trafiken.

4. Finansieringen bygger på att biltrafiken ska öka – men den minskar!

80 procent av Förbifart Stockholm ska finansieras med trängselavgifter. Men kalkylen bygger på att antalet bilar som passerar tullarna ska öka. De senaste åren visar en trend som är tvärtom – antalet bilar som passerar tullarna minskar! Det innebär att staten kan behöva skjuta till ännu mer pengar till bygget.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.