5 tips som ger dina kläder ett längre liv

Vi kan inte fortsätta köpa kläder i den takt vi gör. Jordens resurser räcker inte till och vi förstör både vår miljö och hälsa eftersom en stor del av kläderna fortfarande tillverkas på ett dåligt sätt.

Både du och miljön mår bättre av en rensad garderob. Det blir enklare att hitta kläder och de kläder du inte använder kan komma till användning av någon annan.
Artikel

Naturskyddsföreningen arbetar för att ge kläderna ett längre liv. Sedan flera år tillbaka anordnar vi en årlig Klädbytardag för att visa fördelarna med att byta kläder. Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval märker också textilier (både nyproduktion, second hand och re-design). Vi bearbetar också klädföretagen att ta ett större ansvar för kläderna som de säljer. Du kan vara med och påverka klädföretagen att ställa om till mer hållbar produktion genom att köpa och fråga efter miljömärkt.

Så här får du en hållbar garderob

1. Köp färre och bättre kläder
    Minska antalet nyinköp och köp kläder av bra kvalitet. Köp bara det du behöver och som du verkligen kommer att använda.
  2. Begagnat är bäst för miljön
    Köp second hand och sälj eller skänk det du själv inte använder. Byt kläder med andra, hyr eller låna kläder på ett klädotek.
  3. Miljömärkt påverkar minst
    Välj helst miljömärkta kläder. Om det inte finns, välj kläder av ekologiska eller återvunna fibrer eller plagg som är kontrollerade för hälsofarliga ämnen.
  4. Ta väl hand om dina kläder
    Om du vårdar dina kläder så håller de längre. Vädra ofta. Tvätta i rätt temperatur och inte för ofta. Hängtorka gärna.
  5. Laga kläder
    Laga de plagg som har gått sönder eller sy om till något nytt. För finare kläder kan det vara värt att anlita en skräddare.

Textilier märkta med Bra Miljöval

Vår miljömärkning säkerställer att kläder och textilier tillverkas på ett schysst sätt. Vi miljömärker även återanvända kläder.