The Borneo Case – en film om urfolks utsatthet och skövling av regnskog

Mer än 90 procent av Borneos regnskog i Malaysia är avverkad – men var hamnar pengarna? Frågan försöker besvaras av dokumentärfilmen The Borneo Case. Filmen följer en grupp aktivister som utsätts för mordhot och trakasserier medan deras undersökningar leder till högt uppsatta politiker och fastighetsbestånd runt om i världen. The Borneo Case visas just nu på SVT.

Artikel

”THE BORNEO CASE" är som en gastkramande thriller med stor spänning, stora pengar, enorm kriminalitet, smutsiga brott, moraliskt förfall, vänskap, kärlek, uppror och engagemang. Dessutom har den huvudpersoner som inte kunde ha skrivits bättre i ett fiktivt manus.” Camilla Larsson i Sydsvenskan

Dokumentärfilmen The Borneo Case följer under fem år en grupp aktivister som kämpar mot skövling av regnskog och undersöker hur stora vinster investerats i företag runt om i världen. Gruppen utsätts för både dödshot och trakasserier under sin kamp mot vad som kallats det största miljöbrottet i historien.

I filmen möter vi bland annat av Mutang Urud, en tidigare aktivist som lever i exil och Clare Rewcastle Brown, en undersökande journalist.

The Borneo Case släpptes i samband med vår granskning som visar att sju svenska banker investerat miljardbelopp av spararnas pengar i företag som avverkar regnskog på Borneo. Läs mer om rapporten här.

Filmen kommer att visas runt om i Sverige under året, bland annat av Naturskyddsföreningens lokalavdelningar. Under maj månad finns det möjlighet för alla att se dokumentären på SVT och SVTPlay.

MER INFORMATION

The Borneo case finns att se på SVTPlay

Vill du ordna en visning av filmen? Ta kontakt med din lokala krets. Här hittar du Naturskyddsföreningen på din ort. För medlemar finns mer information på Naturkontakt.

Läs mer om The Borneo Case på filmens officiella webbsida (eng)

Kontakta din bank med ett mail och gör en skillnad!

Över 2000 personer har redan mailat sin bank. Bankerna lyssnar!

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.