Debattartikel: Länge leve kläderna!

Det vi har i garderoben säger inte bara något om vår personlighet. Kläderna har också en historia. En historia som allt fler kunder vill höra. Hur har bomullen odlats? Får den som sytt plagget en schysst lön? Finns det kemikalier i trycket på kläderna som kan lagras i barnens kroppar?

Naturskyddsfföreningen uppmanar klädföretag att hjälpa kunderna spara miljö och få kläderna att hålla längre.
Bättre för miljön och dessutom roligt att återanvända och fixa till med slow fashion
Debattartikel

Att handla på second hand spås kunna bli årets julklapp. Särskilt tydlig är trenden för kläder där second hand och vintage är här för att stanna.

Men samtidigt som vårt intresse för second hand ökar så ökar vår totala konsumtion av kläder. Mellan år 2000 och 2009 ökade vår konsumtion av textilier med 40 procent. Vi svenskar slänger cirka 8 kg i våra hushållssopor varje år. Hur hänger det ihop?

Det snabba modet

Vi lägger idag lika mycket pengar på kläder som i början av 2000-talet, men konsumerar fler plagg. Anledningen är primärt de allt lägre världsmarknadspriserna på textilier. Inom modeindustrin pratas det om ”Fast Fashion” där de stora kedjorna har låga priser, snabb omsättning och lanserar ständigt nya kollektioner. Hela detta sätt att konsumera kläder sätter en enorm press på pris och försämrade villkor för klädkedjornas leverantörer.

Det låga priset gör att vi som konsumenter hamnar i ett dilemma. Samtidigt som kläder blir billigare och mer tillgängliga för fler grupper så blir det i många fall billigare att köpa ett par nya jeans istället för att laga de du redan har.

Så vad ska vi göra?

För några år sedan utmanade vi de stora klädkedjorna att ta ansvar för att återvinna kläder. Resultatet kan man nu se i exempelvis H & M-butiker runt om i Sverige där du kan lämna dina slitna kläder till återvinning.

Dags för nästa steg

Nu är det dags för nästa steg. Vi i Naturskyddsföreningen vill utmana klädkedjorna att göra det ännu enklare för sina kunder att förlänga livet på sina kläder och därmed minska den negativa miljöpåverkan som klädproduktionen bidrar till.

Idag har ett genomsnittligt klädesplagg en livstid på 2,2 år. Genom att bara förlänga det med 9 månader skulle vi kunna minska belastningen på klimatet med 27 procent och vattenförbrukningen med 33 procent. Att förlänga livslängden på kläderna vi har på oss är helt enkelt det mest effektiva sättet att minska klädernas miljöpåverkan.

Naturskyddsföreningen utmanar klädkedjorna

Att sätta in ett nytt blixtlås i en kjol ger en resursförbrukning motsvarande 0,1 kg. Att köpa en ny kjol motsvarar 6,1 kg resursförbrukning.

Att laga kläder är varken nytt eller okänt. När vi lät analysföretaget Yougov fråga ett statistiskt urval av befolkningen så svarade 54 procent att de lagat eller låtit laga något plagg det senaste året för att det ska kunna fortsätta att användas. Efterfrågan och medvetenheten finns alltså för att fler ska förlänga livet på sina kläder.

Vår utmaning till klädkedjorna är att göra minst en insats under det kommande året som hjälper kunderna att behålla och använda sina kläder under en längre tid.

Några förslag på sådana insatser är:

  • Att sälja dragkedjor, laglappar, jeansknappar.
  • Visa kunder i butik hur man kan laga ett hål och sy i en dragkedja.
  • Tips om hur man vårdar sin kläder genom tvättråd, vädring etc.
  • Möjlighet för kunder att i butik byta kläder med varandra.

Det bästa är att ta hand om det vi har. Slit och släng är snart lika omodernt som att öppna en kolgruva.

Mikael Karlsson, ordförande, Naturskyddsföreningen 

Läs artikeln i Aftonbladet och deltag i debatten >>

Läs mer om våra råd om kläder på Grön guide och ladda ner vår nya app >>

Visa dina bästa tips på hur du fått kläder att hålla länge på Instagram #naturskyddsforeningen #slowfashion

 

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.