Haven fylls på med plast från våra hem

I en unik granskning spårar vi de farliga mikroplasternas ursprung till vanliga produkter i våra hem. I stickprovskontroller har mikroplaster hittats i produkter i samtliga besökta butiker, framför allt i skönhetsprodukter.

Pressmeddelande

- Att raka sig eller använda deodorant borde inte bidra till att hota djur och natur i haven.  Konsumenterna borde helt enkelt kunna lita på att det de köper inte bidrar till nedskräpningen av våra hav. Det behövs nu politiska beslut som hindrar att våra hav blir en plastsoppa, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

I granskningen hittades mikroplaster i raklödder, smink och tandkräm. Mycket av de senaste årens ökning har också att göra att man i så kallade skrubbande produkter tillsätter plaster, oftast polyeten (PE) och polymetylmetakrylat (PMMA). När dessa på olika sätt kommer ut i naturen så kan det leda till skador på djur och sprida giftiga kemikalier i naturen.

På pressträffen presenterades även en rapport, ”Raklödder till fiskarna”, om nedskräpningen av haven och förslag på åtgärder. Förslagen gäller både det synliga skräpet (makroskräp) och det osynliga (mikroskräpet).

- Runt om i världen flyter skräpet runt i haven, men det borde inte ansvaret för att göra något åt det. Många av åtgärderna är sådana som kan beslutas på EU-nivå, vilket borde intressera de politiska partierna när vi nu närmar oss ett val till Europaparlamentet, Ellen Bruno, sakkunnig marina ekosystem och fiske på Naturskyddsföreningen.

Läs hela rapporten här

summary in english

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Ellen Bruno, sakkunnig marina ekosystem och fiske Naturskyddsföreningen, 076-786 95 12

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93