Oekologisk ananas odlas ofta med gifter som är förbjudna inom EU

Vid odling av oekologisk ananas används ofta en lång rad kemikalier som är förbjudna inom EU.Parakvat, Diazinon, Bromacil och Ametrun är bara några av de bekämpnings- och insektsmedel som sprutas på mark och plantor i samband med ananasodling. Samtliga preparat är förbjudna inom EU på grund av att de är giftiga för människor och miljö.

Pressmeddelande

– Det är absurt att det är tillåtet att behandla ananas som vi importerar med ämnen som är förbjudna att använda vid odling inom EU, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Människor och miljö i odlingsländerna drabbas hårdast av de giftiga ämnena. Både lantbrukare, arbetare och bybor exponeras för gifterna som också påverkar vattendrag, växter och djur i omgivningen.

Naturskyddsföreningen har tidigare lyft fram odling av ananas i Costa Rica. Därifrån importerar vi framför allt färsk ananas. Nu bekräftar rapporter från föreningens samarbetsorganisationer i Kenya och Filippinerna att farliga kemikalier också används i de odlingar som producerar en stor del av den oekologiska ananas som vi importerar i form av juice och konserver.

– Det är ännu inte lätt att hitta ekologisk konserverad ananas i butiken. Utbudet är väldigt litet. Vi uppmanar konsumeter att fråga efter ekologisk ananas, både färsk, konserverad och i form av juice. Att visa att det finns efterfrågan är ett viktigt steg för att bidra till bättre miljö för både människor och natur i odlingsländerna säger Karin Höök, expert på globalt jordbruk, Naturskyddsföreningen.

Läs mer om hur odlingen går till, vilka ämnen som används och undersökningarna från våra samarbetsorganisationer >>

För frågor:
Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen 070 357 80 23
Karin Höök, expert på globalt jordbruk,070 280 28 25

Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Bli medlem för ett hållbart jordbruk

Trivs du också bäst i öppna landskap? Gör som 224 000 andra ekokämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.