Regeringens utredare vill stoppa teknikutveckling

Regeringens statliga utredare har fel när han föreslår att det skulle leda till billigare husbyggen att hindra kommunerna från att sätta egna, tuffare energikrav. Det menar Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.

Pressmeddelande

- Det är så galet så det är inte sant. Problemet idag är att det går för långsamt att ställa om till ett mer energismart samhälle. Då är det helt bakvänt att som regeringens utredare vilja begränsa de kommuner som går före idag och bygger mycket mer energisnålt än vad de generösare reglerna säger.

Byggbranschen säger själv att det vore bättre att ha skärpta, harmoniserade byggkrav. Det skulle betyda att det blev både billigare och mer klimatsmart att bygga nytt.
- De nationella kraven idag är alldeles för slappa. Om man sätter samma tuffa krav i hela landet så minskar olikheterna och samtidigt så får vi smartare hus för framtida boende. Jag varken hoppas eller tror att det här förslaget på allvar kan landa i ett lagförslag, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85