Sveriges största klädbytardag - 1 april 2017

För åttonde gången är det dags för Sveriges största klädbytardag och Nordic swap day lördag 1 april 2017. #klädbytardagen #nordicswapday

Second hand är både miljösmart och kul.

Foto:

Ulrica Zwenger
Artikel

Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).

• För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

• Det är helt gratis.

• På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.

• Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Klädbytardagen blir Nordic Swap Day

Förra året hakade våra grannländer på klädbytardagen och i år blir det ännu fler nordiska events. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj > Ta vare på det du har

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Släng iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

4. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor

Så här såg materialet ut 2016

Affisch för marknadsföring av klädbytet 2016

Affisch t-shirt (visar resursförbrukning vid produktionen)

Affisch jeans (visar resursförbrukning vid produktionen)

Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval"
Gjord av Stefan Westerling och Daniel Stor på högskolan Dalarna

Bildspel Textil 2015

Siffror från klädbytardagen 2016

Inom ramen för Nordic Swap Day arrangerades ca 185 klädbyten i Norge, Danmark och Sverige. Ungefär 58 000 plagg bytte ägare.

Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 39 ton kemikalier, 217 ton koldioxid och 145 000 kubikmeter vatten.

Kommentarer från tidigare besökare

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

#klädbytardagen

Ägodela – årets bok 2016 är här!

Årets bok 2016 från Naturskyddsföreningen handlar om en revolution i vardande. Allt fler väljer bort ägandet och väljer istället att hyra, låna, ge bort, byta eller köpa begagnat.