Ideellt arbete som räddar falkar, skyddar skogar och jagar miljöbovar

Nej, Naturskyddsföreningen är ingen myndighet. Vi är en ideell förening som startade för över hundra år sedan av en grupp vetenskapsmän. Konstnärer som Anders Zorn och författare som Selma Lagerlöf anslöt sig, och med tiden växte vi till 224 000 medlemmar. Idag är vi Sveriges största miljöorganisation.

Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation. Vi påverkar politiker, jagar miljöbovar och påverkar lagstiftningen. Vi sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete.

Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är våra viktigaste arbetsområden. Det senaste decenniet har vårt globala arbete blivit allt större och starkare. Vi samarbetar och stödjer över 60 miljöorganisationer över hela världen, tack vare pengar från Sida. Vi står dessutom bakom miljömärkningen Bra Miljöval som hjälper dig att hitta de produkter och tjänster som är minst skadliga för miljön.

Vi ser till att det verkligen händer något

Vårt hundraåriga arbete har gett resultat. Vi har räddat pilgrimsfalken från utrotning. Vi har tvingat industrin att tillverka miljövänligare papper. Vi har bidragit till att få ett förbud mot två av världens farligaste ämnen; DDT och kvicksilver. Vi har räddat hundratals unika skogar från avverkning. Vi har sett till att svenska matbutiker börjat sälja ekokaffe. Och mycket, mycket mer. Tillsammans har vi kammat hem en lång rad segrar. Men vi är långt från nöjda.

Våra medlemmar bestämmer

Naturskyddsföreningens framgångar bygger på våra medlemmars stöd och ideella arbete. Vi arbetar regionalt i 24 länsförbund och lokalt i 270 kommunkretsar. Vartannat år bjuder vi in alla medlemmar till riksstämman, som är det högsta beslutande organet. Stämman utser en styrelse som leder riksföreningens arbete. Till sin hjälp har styrelsen ett kansli med cirka 90 anställda. Kansliets kontor finns i Stockholm och Göteborg.

Gör oss ännu starkare

Ju fler vi är, desto fortare kan vi förändra världen. Vill du hjälpa oss? För 24 kr/mån blir du medlem i Naturskyddsföreningen. Du som vill är också varmt välkommen att engagera dig ideellt, på den nivå som passar dig. Alla är välkomna!

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.