Butiksguide: Här hittar du palmolja

Har du koll på vilka produkter som kan innehålla miljöboven palmolja? Palmfett och palmolja är nämligen vanligt i bland annat snacks, halvfabrikat och fikabröd. Vi listar exempel på varor som innehåller palmolja från en helt vanlig mataffär.

Undvik varor med palmolja, eller välj produkter med KRAV-märkt palmolja. Om du väljer bort varor med palmolja så bidrar du till att efterfrågan minskar. Det är efterfrågan som driver palmoljeexpansionen i världen.

För att vara säker på att varorna du lagt i korgen inte innehåller palmolja är det bra att läsa igenom innehållsförteckningen – nedan har vi listat exempel på varor där det kan vara värt att hålla extra koll:

Snacks

Vissa varianter av mikropopcorn, kex och salta pinnar.

Kakor, bullar och bröd

Kakor, kanelsnäckor, punchrullar, chokladbollar, biskvier, mazariner, chokladmunkar, portionsbröd (bake-up), knäckebröd och skorpor.

Halvfabrikat

Pulversoppor, vaniljsås, brulépudding, fromage, chokladmousse, kakmix (chokladkaka), bearnaisesås, snabbnudlar, frysta pommes och buljongtärningar.

Godis

Chokladbitar, nötcrème, choklad med kex, chokladaskar, lösgodis som till exempel chokladpraliner, geléråttor och fruktfiskar.

Palmolja i gelégodisar, varför det? Jo, palmoljan användas ofta som ytbehandlingsmedel för att godisbitarna inte ska kladda ihop. I ekologiskt godis används ofta rapsolja istället.

Smörgåspålägg

Jordnötssmör, chokladpålägg, margarin och bordsmargarin.

Du hittar även palmolja i:

Glass, chokladsås, kolasås, stearinljus, tvål, tvättmedel, hudkräm och kosmetika.

I skönhetsprodukter och rengöringsmedel används palmoljan ofta för sin rengörande eller smörjande effekt. Men det kan vara lite knepigare att tyda innehållsförteckningen på dessa produkter. Palmoljan eller palmkärnolja återfinns nämligen i ämnen som TEA-lauryl sulphate, Pentaerythrityl och en uppsjö andra. Helt omöjligt att hålla reda på!

Artikeln listar varor som fanns i sortimentet november 2020, det är därför möjligt att producenterna valt att ändra sina recept sedan dess. Har du lagt märke till ett sådant exempel? Tipsa oss gärna!

Foto: Sofia Runarsdotter

mossa, skog, stam, gammal skog, död ved, övervuxen, trädstam, grön, grönt,

Hjälp oss skydda skogen!

Stöd arbetet för våra naturskogar och en skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden.

Ge en gåva
Gillas av 12