Vinnarna korade i SM i fågelholk 2016

”Björkboet” av klass 5B i Kvinnebyskolan, Linköping, vann guldholken i SM i fågelholk 2016. De fick nästan en fjärdedel av rösterna. Silverholken gick till ”Ugglan” och bronsholken till ”Kurbitsholken”. Specialpriset för särskilda insatser för fåglarna gick till Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd.

SM i fågelholk är en tävling för grundskole- och gymnasieklasser. Utöver guld-, silver och bronsholken delas ett specialpris ut som delas ut till den klass som har gjort stor nytta för fåglarna.

Rekordmånga holkar, 473 stycken, deltog i årets tävling. 7372 personer röstade på de tio finalisterna via Naturskyddsföreningens webb och på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar.

De vinnande klasserna belönas med kalas och en oförglömlig naturupplevelser. Alla de övriga finalistholkarna delar på en hedrande fjärdeklass. I maj kommer finalholkarna att hängas upp på Lill-Skansen.

Guldholken

Vinnare: Björkboet av klass 5B i Kvinnebyskolan i Linköping

Röster: 1724 röster, 23 % av rösterna

Silverholken

Vinnare: ”Ugglan” av klass 4A i Tråsättraskolan i Österåker

Röster: 1524 röster, 21% av rösterna

Bronsholken

Vinnare ”Kurbitsholken” av NB14 i Vackstanäsgymnasiet i Södertälje

Röster: 1124 röster, 15% av rösterna

Specialpriset för särskilda insatser för fåglarna

Vinnare: JAAS Holken av Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd

Juryns motivering: "Specialpriset för särskilda insatser för fåglarna går till Gymnasiesärskolan Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd där de unga entreprenörerna Johannes, Simon, Abel och Alex har skapat ”JAAS holken”. De gör holkar av spillvirke som ger bostäder till småfålgar och fina fågeluppleverlser för människor."

Juryn utsåg finalholkarna

Juryn som utsåg de tio finalholkarna är:

• Carolina Klüft (SM-, VM-, OS-vinnare, mm)
  • Minou Moon (ordförande Fältbiologerna)
  • Helene Benno (generalsekreterare Min Stora Dag)
  • Mark Levengood (programledare, författare)
  • Johanna Sandahl (ordförande Naturskyddsföreningen)
  • Per Bengtson (biolog Naturskyddsföreningen)
  • Göran Ekberg (Stockholmsmässan)

Vill du också hjälpa fåglarna?

Genom att snickra och sätta upp holkar kan alla hjälpa fåglarna! Det är ont om gamla och murkna träd med bra bohål för fåglarna, så tyvärr är det bostadsbrist i många skogar. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter så många träd bli riktigt gamla.

Läs mer om bostadsbristen i naturen >>