SM i fågelholk 2025 – så här deltar din klass

Här får du veta mer om hur klassen kan delta i skoltävlingen SM i fågelholk. För att tävla laddar ni upp bilder på klassens färdiga tävlingsbidrag senast den 10 februari 2025.

Var med och tävla i SM i fågelholk och låt samtidigt klassen göra en viktig insats för naturen! Att delta i SM i fågelholk ger extra mening till undervisningen och ett fint minne för eleverna.

Skapa enkla brädholkar med få verktyg eller designa något mer avancerat som inkluderar fler material. Arbeta gärna tillsammans i slöjd, bild och biologi och lär er mer om hur olika fågelarter vill bo och varför de har svårt att hitta naturliga bostäder.

Därför behövs fler fågelholkar

Det är ont om gamla och murkna hålträd som är lämpliga för fåglar att bygga bo i och bostadsbristen ökar. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter träd bli gamla.

Två blåmesar vid en fågelholk.

Så här deltar ni i SM i fågelholk

Ni behöver inte föranmäla er för att delta i SM i fågelholk. För att delta laddar ni upp bilder på klassens färdiga tävlingsbidrag i anmälningsformuläret nedan senast den 10 februari 2025.

Kom ihåg att följa tävlingsreglerna nedan och låt gärna eleverna titta på filmen (5 minuter) om hur man bygger en holk som fåglarna trivs i.

Varje deltagande klass kan tävla med en eller flera fågelholkar i följande tre kategorier:

• Förskoleklass och årskurs 1–3
  • Årskurs 4–6
  • Årskurs 7–9 och gymnasium

Specialpris:

Design och utformning i all ära! Men vi delar även ut ett specialpris till den klass som har gjort mest nytta för fåglarna och vi ser gärna att ni fokuserat på en eller flera hotade arter. Holkarna i specialpriskategorin behöver inte ha en fantasifull utformning, utan det är nyttan som räknas! Kanske har ni byggt specialholkar, satt upp extra många holkar eller fokuserat på en hotad art – till exempel tornseglaren – och gjort insatser som passar för att hjälpa den arten?

Exempel på hotade fågelarter som trivs i holkar:

• Entita (nära hotad)
  • Hussvala (sårbar)
  • Stare (sårbar)
  • Svartvit flugsnappare (nära hotad)
  • Talltita (nära hotad)
  • Tornseglare (starkt hotad)

Bidragen ska skickas in senast den 10 februari 2025. Därefter utser en jury de 15 holkar som går vidare till finalen. Finalisterna blir kontaktade och ombeds att skicka in sina holkar till oss. Under andra halvan av mars kan allmänheten vara med och rösta fram en vinnare per kategori. Specialpriset utses av juryn och presenteras tillsammans med övriga vinnande skolklasser.

Inspiration till holkbygget

Tävlingsregler – tänk på det här

• Bygg fågelholken så att fåglar kan bo i den och tänk på att den ska tåla väder och vind.
  • Holken ska byggas i massivt trä (inte plywood) och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
  • Det ska vara minst 20 cm invändig höjd från ingångshål till botten.
  • Tänk på att det behövs tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm invändig botten.
  • Det är fritt att måla och dekorera holken. Använd gärna naturmaterial.
  • Observera att holkar med varumärkesskyddade logotyper diskvalificeras.

Juryn för SM i fågelholk uppmuntrar humor, fantasi och unik design.

När fågelholkarna är färdiga behöver de fotas och bilderna skickas in till oss via anmälningsformuläret. Holkarna ska fotograferas med en neutral bakgrund och holkens ingångshål behöver synas i bild. Sista dag att skicka in tävlingsbidrag är den 10 februari 2025.

Vad vinner man i SM i fågelholk?

• Vinnarna i SM i fågelholk får ett fint diplom och ett priskit som uppmuntrar till undervisning utomhus.
  • Vinnarholkarna publiceras på Naturskyddsföreningens webbplats och sociala medier.

Vad gör Naturskyddsföreningen för att minska bostadsbristen för fåglar?

• Vi driver projekt för bland annat den vitryggiga hackspetten, som är akut hotad i Sverige.
  • Vi påverkar skogsbolag och markägare för att de ska ta större hänsyn till både djur och människor i skogsbruket.
  • Vi sätter press på politiker för att få till en bättre lagstiftning som skapar skogar som ger utrymme för växter, djur och människor.

Kontakta oss

Har du frågor om att delta i SM i fågelholk så är du välkommen att kontakta oss på skola@naturskyddsforeningen.se.

Nyckelord: skoltävling, fågelholk, fågelholkar, fåglar, fågel, tävla, tävling, aktivitet, utomhus, slöjd, djur, natur, naturskydd, skog, skogsbruk

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Gillas av 7