Hyr en stuga

Som medlem i Naturskyddsföreningen har du förmånen att kunna hyra våra stugor som finns runt om i landet.

Här hittar du information om stugorna, bokningslänkar och kontaktuppgifter.

Aktse, Norrbottens län

Med Sareks nationalpark alldeles in på knuten vid sjön Laidaure ligger det vackra fjällhemmanet Aktse. Naturskyddsföreningen är delägare i hemmanet och har en liten stuga på ängen. Stugan har två rum med sammanlagt sex bäddar. Vår, vinter och höst bokas den valfritt antal dagar. Från mitten av juni till slutet av augusti bokas hela veckor.

Marcus Lidström
Tel: 073-835 11 83
E-post: marcus.lidstrom@naturskyddsforeningen.se

Sandböte, Stockholms skärgård

Stora och Lilla Sandböte är två vackra skärgårdsöar strax öster om Ornö, i Stockholms södra skärgård. Öarna är naturreservat med naturskog och ängsmiljöer. På Stora Sandböte finns en intressant kulturmiljö med äldre byggnader, varav två boningshus. Under vår, sommar och höst finns möjlighet för medlemmar i Naturskyddsföreningen att hyra ett av husen på ön.

Föreningen fördelar hyrestillfällen på Sandböte genom lottdragning av vykort eller e-post med bokningsönskemål inkomna senast 1 april.

Magnus Bergström
E-post: magnus.bergstrom@bahnhof.se

Fredrik Karlsson
E-post: fredrik@astonmedia.se

Grinnsjö, Västra Götalands län

Vid torpet Grindsjö arbetar Naturskyddsföreningarna i Grästorp, Vänersborg och Trollhättan för att återställa det gamla ängslandskapet och göra det attraktivt för besökare. Grinnsjötorpet kan hyras för övernattning (två sängplatser finns) eller andra aktiviteter av medlemmar i Naturskyddsföreningens lokalföreningar Grästorp, Trollhättan och Vänersborg.

Sten Alfredsson

Ytterö, Östergötlands län

Naturskyddsföreningen i Norrköping äger en fastighet på Ytterö i Gryts skärgård. Ön har fantastiska klippstränder och omväxlande skogsvegetation. Här finns en stuga som hyrs ut veckovis till medlemmar i Naturskyddsföreningen. Bokning av sommarens veckor sker genom stugfogden Per Olsson från och med den 1 mars per brev. Medlemmar som ej hyrt tidigare år har förtur.

Per Olsson
Tel: 070-523 97 12

Stubbhult, Kalmar län

Hyr Lillstugan i Stubbhult och bo mitt i kulturlandskapet! Njut av en mycket lugn miljö med gärdsgårdar, hamlade träd och odlingsrösen. Stugan består av två rum och kök, 44 kvadratmeter, två bäddar och fyra extrabäddar finns.

Hultsfreds turistbyrå
E-post: turism@hultsfred.se

Kläppen, Stockholms skärgård

Hyr Roslagens Naturskyddsförenings stuga i Söderarms skärgård. Åtta fasta sängplatser, fördelade på två sovrum.

OBS! Förutsätter att gästerna har egen båt.

Hörjelgården i Skåne

Naturskyddsföreningen i Skåne äger Hörjelgården som ligger i östra delen av Sjöbo kommun på gränsen till Österlen. Drygt 30 nattgäster (mest flerbäddsrum) får plats i korsvirkesgården. Det finns kök med utrustning för självhushåll och en samlingssal, samt tre toaletter varav två med dusch.

Gården omges av gräsmarker, lummiga skogsbetesmarker och små inägor som odlas av Stiftelsen Hörjelgården. Ägorna sköts på gammeldags vis och har en fin flora och fauna. Medlemmar kan hyra gården för en dag, en helg eller en vecka. Priset beror på antalet gäster.

Hjalmar Dahm
E-post: horjelgarden@gmail.com