Eko bäst för barnen

Nästan all mat vi äter är besprutad med kemiska bekämpningsmedel. Rester finns kvar i maten vi äter och det oroar forskare, särskilt vad gäller effekterna på barn. Men allvarligast är det för de barn som lever nära de tungt besprutade odlingarna i andra länder.

Foto:

Ulrica Zwenger

Vissa kemikalier i vår mat misstänks bidra till cancer, fetma, diabetes och störning av utvecklingen av barns nervsystem. Det konstaterade nyligen världshälsoorganisationen WHO. Kemikalierna finns bland annat i kemiska bekämpningsmedel, tillsatser eller föroreningar i maten.

Ekologisk frukt och grönt till barnen

Foster, barn och tonåringar är särskilt känsliga. Dels för att de kan äta stora mängder av en viss råvara i förhållande till sin kroppsvikt. Dels för att de befinner sig i utvecklingsfaser där kroppen kan vara särskilt känslig för vissa ämnen. Ibland kan det räcka med en liten dos vid fel tidpunkt. Ibland kan det handla om flera olika ämnen som tillsammans blir skadliga, den så kallade cocktaileffekten.

Flera forskare menar därför att småbarn och gravida bör äta ekologiskt, särskilt vad gäller frukt och grönt.

Barn som skadas av bekämpningsmedel

Men det är inte barnen som äter den besprutade maten som är mest utsatta.

De barn eller foster som finns nära tungt besprutat jordbruk riskerar att drabbas hårt. Mödrar som arbetat i danska växthus får oftare barn med missbildade könsorgan eller för tidig bröstutveckling.

Men vi i Sverige har väl inget att göra med att barn i andra länder far illa? Jo, varannan tugga mat vi äter är importerad. Och vi kräver att den maten ska vara billig. Bananer, kaffe och djurfoder som soja kommer till exempel ofta från Sydamerika. Där är skador av bekämpningsmedel bland de största folkhälsoproblemen. Extremt giftiga bekämpningsmedel används, bland annat parakvat, som varit förbjudet i EU sedan länge, delvis tack vare Naturskyddsföreningen.

De barn som bor eller går i skola i närheten av odlingarna kan utsättas regelbundet för gifterna. En av dem var elvaåriga Silvino Talavera i Paraguay. Han dog efter att sojafälten vid hans hem besprutats under flera dagar.

Dumpa inte problemen på barnen

Det här vansinnet måste få ett slut. Vi i Naturskyddsföreningen vill inte skjuta över problemen på barnen. Vi vill överlämna en hyfsat frisk planet till nästa generation, utan att behöva skämmas.

Därför kämpar vi stenhårt för bra lösningar, som den ekologiska maten. Vi träffar politiker, debatterar i morgonsoffor, sprider kunskap och smider planer med likasinnade över hela jordklotet.

Du kan hjälpa till redan idag – välj några ekologiska varor när du är i matbutiken.