Vi vill cykelchocka Sverige!

Cykeln måste väl vara en av världens bästa uppfinningar? Smidig, snygg, hälsosam, ekonomisk och frihetskänsloframkallande. Och det feta plusset: cykeln släpper ut noll koldioxid när vi kör den. Heja cykeln och alla vi miljontals svenskar som glider fram på hoj!

Men. Vi har ett problem. Vi rullar ofta fram på cykelbanor som är dåligt planerade, dåligt skyltade eller dåligt underhållna. Ibland finns det inte ens en cykelbana! Det beror på att cykeln inte varit någon prio när städer och vägar planerats. Vet du till exempel hur mycket av Sveriges nationella infrastrukturpengar som går till cykelbanor? Inte ens EN procent! Ändå sker var tionde resa i Sverige på cykel.

Istället har bilen fått statens stora stöd. Några exempel:

• Vägar anpassas för att bilen ska vara i centrum.
  • Reseavdraget är utformat så att det gynnar bilen.
  • Tjänstebilar skattesubventioneras med miljardbelopp.
  • Dyra bilparkeringar betalas av alla hyresgäster i ett hus, vare sig de har bil eller inte.

På köpet har vi fått problem med både hälsan, luftkvaliteten och klimatet.

Det är dags att tänka nytt! Vi i Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa Sverige. Vi vill att Sverige ska visa resten av världen att vi kan satsa stenhårt på klimatåtgärder, samtidigt som vi lever gott. Det finns massor av spännande lösningar som bara väntar på oss. En av dem stavas: cykelchock!

5 chockerande enkla lösningar till Sveriges politiker:

•Hallå kommunen, satsa på cykeln! Bygg välplanerade, sammanhängande och säkra cykelbanor. Låt cyklisterna slippa trängas med bilister och fotgängare. Snabba elcyklar och lastcyklar tar plats - ge dem plats. Skyltar och cykelparkeringar är viktigt. Inspireras av Köpenhamn där en ringled för cyklister byggts runt hela staden. Eller Bogotá i Colombia där cyklandet femdubblats sedan borgmästaren bestämde sig för att cykelchocka stan med massor av nya banor.

•Hallå staten, ge kommunerna pepp och pengar! Eftersom kommunerna kommer att ha full rulle med att cykelchocka Sverige, måste staten både uppmuntra och ge ekonomiskt stöd till kommunerna. Satsa också mer på cykeln i den nationella infrastrukturplanen.

•Låt oss cykla över hela Sverige. Vi som vill cykla mellan tätorter är ofta hänvisade till smala och farliga vägrenar. Staten måste komplettera vägnätet med cykelbanor så att det går att cykla i hela landet. Naturskyddsföreningen vill ha lag på att alla vägar ska vara cykelvänliga eller ha cykelbanor i anslutning. Och varför går det inte att ta med sig cykeln på tåget? Det borde ju vara en självklarhet.

•Gör det enklare för oss cyklister. Cykeln är ett smidigt sätt att färdas på, men det går att göra det ännu enklare med små medel. Till exempel kan trafikreglerna ändras så att vi får cykla mot enkelriktat och svänga höger mot rött, när det är säkert.

•Ge morötter till cykeln och piska till bilen. Det bästa sättet att knuffa samhället i rätt riktning är kombinationer av piskor och morötter. Gör det lättare för alla att cykla säkert – och fortsätt samtidigt med trängselskatter och bränsleskatter så att fler vill lämna bilen hemma ibland. De pengar som tjänas in ska självklart satsas på kollektivtrafik och cykel.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.