Val 2022: Din guide i miljöpolitiken

Granskning av riksdagspartiernas miljöpolitik

Hur har partiernas politik för klimat och natur sett ut under mandatperioden och vad lovar de inför valet 2022? Har de drivit på för en mer ambitiös svensk miljöpolitik? Eller har de rent utav fört en skadlig politik? Och hur väl lever de upp till sina tidigare löften för miljön?

Här sammanställer vi riksdagspartiernas miljöpolitik i korta drag baserat på Naturskyddsföreningens granskningar inför riksdagsvalet 11 september.

Granskning av centerpartiets politik för miljön och klimatet

Centerpartiet

Granskning: Kristdemokraternas politk för klimat och miljö

Kristdemokraterna

Granskning av klimatpolitiken och miljöpolitiken – Liberalerna

Liberalerna

Granskning av klimatpolitiken och miljöpolitiken – Miljöpolitik

Miljöpartiet

Granskning av klimatpolitiken och miljöpolitiken – Moderaterna

Moderaterna

Socialdemoktraternas logga

Socialdemokraterna

Granskning av klimatpolitiken och miljöpolitiken – SD – Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna

Vänsterpartiets miljöpolitik. Partiets logga

Vänsterpartiet

Du har ett val. Rösta för klimat och natur.

Hjälp oss att höja rösten för en tuffare miljöpolitik. Du som röstar i riksdagsvalet 11 september gör ett viktigt val för klimat och natur.

Förkämpar för klimatet eller bromsklossar som sätter käppar i hjulet för en mer ambitiös svensk miljöpolitik?

Hur ställer sig partierna i viktiga miljöfrågor inför valet? Naturskyddsföreningen har krävt partierna på svar.