Engagera dig

Här hittar du olika sätt att engagera dig för natur och miljö!

Solstrålar genom skogen

Påverka din kommun

Saknas cykelbanor, finns planer på att bebygga din tätortsnära skog eller får barnen för lite ekologiskt i skolan? Här får du tips och verktyg för att kunna påverka lokalt i miljöfrågor.

Aktuellt just nu

Skriv på upprop för skogens arter

Skriv på för färre kalhyggen och ett riktigt skydd för skogens arter.

Starta dagen med ekofrukost

Beställ material som hjälper er att prata om eko och bjud in grannar, kollegor eller vänner till ekofrukost.

En person kramar ett träd i skogen.

Vi efterlyser dina berättelser som miljöförsvarare

Att berätta om och kämpa för naturens värden kan vara farligt på många platser i världen. Nu vill vi veta hur det ser ut i Sverige.

Mejla din bank: Stoppa oljebolag i Arktis

Tre storbanker i Sverige stöttar bolag som letar efter olja och gas i Arktis. Mejla din bank och protestera.

Engagera dig tillsammans med andra

Människor, Natur, Utevistelse, Utflykt, Äng, Skog, Nackareservatet

Hitta din lokala förening

Är du intresserad av vad som händer ute i landet eller vill komma i kontakt med Naturskyddsföreningen på din ort? Besök våra lokalföreningars egna webbplatser.

spindelnät,spindel,nät,nätverk,grön

Gå med i ett nätverk

Hitta andra som har samma hjärtefråga som du! Våra nätverk samlar personer från hela landet som vill inspireras, byta idéer och erfarenheter samt engagera sig.

Hemma, soffan, dator, jobb, utbildning, surf, internet, köket, kaffe, juice, dricka, röd, dag, solig, fönstret, ensamt, lugn, fokus, kakel,

Naturkontakt – digital mötesplats

Naturkontakt är vår mötesplats på nätet för alla medlemmar. Här hittar du material och information om kampanjer. Ställ frågor och få tips, idéer och nya kontakter.

berg, natur, himmel, blå, moln, grön, flod, killar, ryggsäck, utsikt,

För alla unga: Fältbiologerna

Barn och ungdomar mellan 6 och 25 år kan gratis bli medlemmar i Fältbiologerna som ordnar aktiviteter och kampanjer. Mottot är "Ute i naturen, inne i miljödebatten".

Vad vill du göra för natur och miljö?

A fifteen year old caucasian girl dressed in hiking clothing and using a glowing tablet in a darkened Big Sur, California grove of redwoods sitting cross legged on a rock surrounded by a carpet of clovers.Bilden används som signatur till Digital globala hjältar, och ska helst inte användas till andra.
Tips och verktyg

Bli en digital global hjälte!

Familjetips: Dansa i regnet

Familjetips: Kolkritor eller ritkol

Familjetips: Gosedjurskalas

Familjetips: Stubbsittning och ljudkarta

20-24 år, 25-29 år, 30-34 år, 70-79 år, vuxenstudent, kör konstkultur och underhållning, fritidskläder, kaukasisk etnicitet, kör, färgbild, dag, utbildning, utvandring och invandring, europa, vänskap , hobbyer, innehav, horisontell, intelligens, språk, inlärning, livsstil, medellång grupp människor, mitten av vuxna, mitten av vuxna kvinnor, Mellanöstern etnicitet, blandad person, multietnisk grupp, musik, utomhus, prestanda, scenkonstevenemang, fotografi, öva, repetition, skandinavien, skolbyggnad, selektiv inriktning, självförbättring, äldre vuxen, äldre kvinnor, noter, sida vid sida, sångare, sång, stående, stockholm, student, sverige, lagarbete, samhörighet, ung vuxen, ung män, unga kvinnor

Hela Sverige ställer om

Vi är många – och vi blir allt fler – som förstår att vi måste agera på riktigt. Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa massutrotningen av arter. Vi kan ställa om Sverige! Vem du än är och vad du än gör – kan DU vara en del av lösningen.

Natursnokarna – nu börjar äventyret

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.