Engagera dig

Vill du göra någonting för naturen, miljön och klimatet? Här hittar du olika sätt att engagera dig!

Aktuellt just nu

Skriv på upprop för att stoppa PFAS

Hjälp oss stoppa de svårnedbrytbara PFAS-ämnena.

skogsutflykt

Få bidrag till en miljöinsats

Det ska vara lätt att engagera sig, så nu kan du söka  ”fröpengar”, ett litet bidrag för att så ett frö av engagemang.

Fåglar äter mat från en fågelmatare.

Hjälp fåglarna i vinter – bli fågelmatare

Du kan hjälpa fåglarna när snö och kyla gör deras tillvaro tuff.

Mejla din bank: Stoppa oljebolag i Arktis

Tre storbanker i Sverige stöttar bolag som letar efter olja och gas i Arktis. Mejla din bank och protestera.

Solstrålar genom skogen

Påverka din kommun

Saknas cykelbanor, finns planer på att bebygga din tätortsnära skog eller får barnen för lite ekologiskt i skolan? Här får du tips och verktyg för att kunna påverka lokalt i miljöfrågor.

Engagera dig tillsammans med andra

Människor, Natur, Utevistelse, Utflykt, Äng, Skog, Nackareservatet

Hitta din lokala förening

Besök våra lokalföreningars egna webbplatser.

spindelnät,spindel,nät,nätverk,grön

Gå med i ett nätverk

Hitta andra som har samma hjärtefråga som du!

Hemma, soffan, dator, jobb, utbildning, surf, internet, köket, kaffe, juice, dricka, röd, dag, solig, fönstret, ensamt, lugn, fokus, kakel,

Naturkontakt – digital mötesplats

Naturkontakt är vår mötesplats på nätet för alla medlemmar.

berg, natur, himmel, blå, moln, grön, flod, killar, ryggsäck, utsikt,

För alla unga: Fältbiologerna

Barn och ungdomar mellan 6 och 25 år kan gratis bli medlemmar i Fältbiologerna.

Vad vill du göra för natur och miljö?

skogsstig
Guide

Lathund för en naturvänlig kommun

A fifteen year old caucasian girl dressed in hiking clothing and using a glowing tablet in a darkened Big Sur, California grove of redwoods sitting cross legged on a rock surrounded by a carpet of clovers.Bilden används som signatur till Digital globala hjältar, och ska helst inte användas till andra.
Tips och verktyg

Bli en digital global hjälte!

Familjetips: Dansa i regnet

Familjetips: Kolkritor eller ritkol

Familjetips: Gosedjurskalas

Familjetips: Stubbsittning och ljudkarta

Var med och skapa världens längsta blomsteräng

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat kraftigt i Sverige har både ängsväxter och pollinatörer som bin, humlor och fjärilar blivit allt färre. Nu är det dags att ta till vara på en ofta bortglömd yta, nämligen landets alla vägrenar.

Kalender

20-24 år, 25-29 år, 30-34 år, 70-79 år, vuxenstudent, kör konstkultur och underhållning, fritidskläder, kaukasisk etnicitet, kör, färgbild, dag, utbildning, utvandring och invandring, europa, vänskap , hobbyer, innehav, horisontell, intelligens, språk, inlärning, livsstil, medellång grupp människor, mitten av vuxna, mitten av vuxna kvinnor, Mellanöstern etnicitet, blandad person, multietnisk grupp, musik, utomhus, prestanda, scenkonstevenemang, fotografi, öva, repetition, skandinavien, skolbyggnad, selektiv inriktning, självförbättring, äldre vuxen, äldre kvinnor, noter, sida vid sida, sångare, sång, stående, stockholm, student, sverige, lagarbete, samhörighet, ung vuxen, ung män, unga kvinnor

Hela Sverige ställer om

Vi är många – och vi blir allt fler – som förstår att vi måste agera på riktigt. Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa massutrotningen av arter. Vi kan ställa om Sverige! Vem du än är och vad du än gör – kan DU vara en del av lösningen.

Natursnokarna – nu börjar äventyret

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.