Fossilförbud 2030

Det är allvar nu. Klimatförändringen måste behandlas som ett direkt hot mot människor, växter och djur.

Med ett förbud mot fossila bränslen 2030 kan Sverige minska de nationella koldioxidutsläppen med 75 procent. Vi har inte längre tid för kompromisser och svaga styrmedel, klimatkrisen förhandlar inte.

resa,trafik,stockholm,sol,bilar,

Därför behöver Sverige ett fossilförbud

Det är skarpt läge. Enligt den senaste forskningsrapporten från FN:s klimatpanel riskerar vi att passera 1,5-gradersmålet snabbare än man tidigare beräknat, redan inom 10-20 år.

Kort sagt: utsläppen måste minskas kraftigt och det snabbt. Med ett förbud mot fossila bränslen 2030 har vi en chans att komma i närheten av de utsläppsminskningar som faktiskt krävs.

Tåg, barn, Sverige, kollektivtrafik

Frågor och svar om förbudet

Vi påstår inte att det är en enkel match att förbjuda alla fossila bränslen. Men vi vet att det är en nödvändighet för att undvika de mest förödande konsekvenserna av klimatkrisen. Ett förbud mot fossila bränslen kommer att kräva en stor omställning. Här svarar vi på vanliga frågor kring ett fossilförbud.

bolmande rök från höga skorstenar

Vad säger FN:s senaste klimatrapport?

Den globala temperaturen ökar snabbare än tidigare beräkningar.
Klimatförändringarna måste behandlas som ett direkt hot mot livet på jorden och kraftiga utsläppsminskningar måste ske snabbt. Här kan du läsa om vad den senaste IPCC-rapporten egentligen säger.

Vanliga frågor om bilar, klimat och miljö

Hur mycket utsläpp står bilar för? Och hur miljövänlig är elbilen? Här svarar vi på vanliga frågor om bilar, miljö och klimat.

tonåring, demonstration, miljöhänsyn, livsstil, rörelse, folksamling, banners.

10 saker du kan göra för klimatet

Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något. Här är tio mer eller mindre enkla saker du kan göra för klimatet, naturen och oss människor.

Ung kvinna ser ut genom tågfönster.

Så kan ett fossilförbud genomföras

Det finns juridiska utmaningar med fossilförbud. Men hindren är inte oöverkomliga. Läs mer i vår juridiska analys kring förbudet.

s77V1RAGqFw poster image