Ordna en plantloppis för bina

Ordna en plantloppis så hjälper du bina med mat samtidigt som du har kul tillsammans med andra!

Med en egen plantloppis eller plantbytardag får du och andra tillgång till obesprutade växter som är bivänliga på riktigt!

Bina behöver blommande växter, men det kan vara svårt att få tag på trädgårdsväxter som inte besprutats med kemiska bekämpningsmedel. En undersökning från Naturskyddsföreningen visar nämligen att även trädgårdsväxter som marknadsförs som ”bivänliga” kan innehålla mängder av bekämpningsmedel som är både farliga för bin och olagliga inom EU. Därför är det bra att fixa en egen plantloppis med växter som odlats utan bekämpningsmedel!

Du kan också passa på att låta besökarna få veta mer om våra vilda trädgårdsmästare bina och hur vi kan hjälpa dem.

Så här ordnar du en plantloppis:

• Gå samman med Naturskyddsföreningen på din ort, din odlargrupp, dina grannar eller koloniträdgårdsföreningen.
  • Sprid information om plantloppisen genom att skapa ett Facebook-event, berätta på Instagram, sätta upp affischer eller annonsera i lokaltidningen.
  • Fixa gärna ett eget bord och berätta om Operation: Rädda bina.
  • Om ni vill kan ni ställa i ordning ett bord där deltagare kan byta växter.
  • Glöm inte att fixa något kul för barnen! De kan till exempel bygga ett bihotell, göra en kruka av tidningspapper eller så ett solrosfrö att ta med hem.
  • Bjud gärna in en någon, till exempel en lokal biodlare eller ekoodlare, som kan berätta om bin och trädgårdsväxter.
  • Bjud in lokalmedia, det är bra att skicka ett pressmeddelande några dagar innan loppisen.
  • Viktigt: Säg till i förväg att alla plantor måste vara odlade utan bekämpningsmedel och gärna utan konstgödsel – för binas och andra pollinatörers skull!

Bra att tänka på inför plantloppisen:

Fokus är på bivänliga blommor, men andra växter är förstås också välkomna!

Här kan du beställa vårt materialkit med affischer, foldrar och annat material om bin som du kan använda till plantloppisen.

Läs mer om bivänliga blommor för trädgård och balkong!

Bilden visar en stiliserad illustration med en gul bakgrund. I mitten finns en krukväxt i en enkel kruka. Växten har ett stort blad och en blomma som ser ut att vara gjord av ett dödskalle-motiv. En annan blomma, som ser ut att vara en bild i en bildram, hänger från en av växtens böjda stjälkar. Bildramen har ett hjärta i mitten. Under krukan syns fyra små dödskallar utspridda på marken. Designen är minimalistisk och använder endast svart och gult.

Rädda bina: stoppa gifterna!

”Bivänliga” växter  som är farliga för bin, ska det vara så??

Skriv på uppropet!
Gillas av 4