EEB: För en kvicksilverfri värld

Europas största gräsrotsrörelse EEB driver på flera viktiga miljöfrågor på en europeisk och global nivå. Vi stödjer deras arbete för att få länderna som har skrivit under den globala kvicksilverkonventionen att genomföra den så fort som möjligt.

EEB (European Environmental Bureau) är paraplyorganisation för 150 organisationer från 30 länder. Organisationen strävar efter att förbättra eller skydda miljölagar i och utanför Europa.

EEB driver på EU-institutionerna (kommissionen, parlamentet och rådet) och FN för att påverka viktiga miljöfrågor till exempel biologisk mångfald, avfallsfrågor, nanoteknik, kemi, miljömärkning och klimatförändringar. Naturskyddsföreningen stödjer deras arbete inom miljögiftsområdet där EEB koordinerar ett globalt nätverk som har varit med och påverkat framtagandet av den globala kvicksilverkonventionen och nu arbetar för att främja dess efterlevnad och vidare förbättringar.

EEB har funnits sedan 1974 och Naturskyddsföreningen har samarbetat med dem sedan 2003. De har sitt huvudkontor i Bryssel.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!