Smarta tips: Så får du batteriet i din mobil att hålla längre

Ett rött litet streck i botten av mobilens batteristapel kan få nästan vem som helst att kallsvettas av panik. Naturskyddsföreningen har plockat fram de bästa tipsen för hur du maxar ditt batteri.

1. Stäng av

I första hand alla funktioner: Wi-Fi, blåtand, stegräknaren och platstjänster. I andra hand telefonen. Behöver du inte använda telefonen på ett par timmar? Stäng av! Men tänk på att sätta på och av telefonen drar mycket batteri.

2. Dra ner

Ljud, ljus och push drar jättemycket. Låt telefonen ligga i din ficka utan att arbeta, stäng av vibrationer och push-notiser, dra ner volym och ljusstyrka. Tråkigt nog är det så att ju färggladare din bakgrundsbild är, desto mer batteri drar den.

3. Läs en bok

Att spela spel, kolla Netflix och Youtube drar riktigt mycket batteri. Och data. Alltså, spara pengar, batteri och energi på att tänka en extra gång om du verkligen vill klicka på länken till en film med någon som ramlar av studsmattan.

4. Dra ur laddaren

Batteriet tar skada av att laddas när det redan är fullt. Och undvik att ladda ur helt och sen ladda upp helt. Telefonen har litiumbatterier som är designade för att ladda med mycket kvar och ofta – batteriet skadas av att ladda ur. Den har ett max-antal av urladdningar, så se till att ladda innan batteriet är slut!

Tipsen togs fram i samband med EU-projektet "SMERGY" – Smart Energy.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1