Var med och rädda bina på jobbet!

Bina och andra pollinatörer är livsviktiga för vår matproduktion och spelar en central roll i naturen. Men våra vilda trädgårdsmästare är hotade. En tredjedel av Sveriges vilda biarter är på väg att försvinna. Nu kan ni som företag göra en insats som gör skillnad för naturens egna trädgårdsmästare.

I Sverige är en tredjedel av våra 270 vildbiarter hotade. Gifter, matbrist, ett förändrat landskap och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare. Det kan få allvarliga konsekvenser för vår framtid. Vi är nämligen helt beroende av bin och andra insekters livsviktiga arbete. Ungefär en tredjedel av den mat vi människor äter är pollinerad av dem.

Som tur är finns det lösningar. Har ni en innergård kan ni låta en del av gräsmattan förbli oklippt, ni kan plantera bivänliga blommor i balkonglådor och krukor eller varför inte bygga ett vildbihotell. Det brukar vara en uppskattad personalaktivitet!

Läs mer om räddningsinsatserna på www.räddabina.nu

Några tips på vad ni kan göra för bina:

Vad säger våra partners?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något...

Ett stort antal företag och organisationer har engagerat sig på olika sätt i Naturskyddsföreningens initiativ "Operation: Rädda bina". Tack vare företagens räckvidd och kontaktnät kan initiativet spridas till många. Tillsammans kan vi skapa de åtgärder som behövs för att bibehålla våra livsviktiga pollinatörer. Här har vi några goda exempel:

• Blomsterlandet sprider kampanjen i sina olika kanaler till ca 900 000 kunder.
  • Blocket erbjuder alla gratis annonsering av vildbihotell och skänker 100 kr per upplagd annons till oss.
  • Workday har byggt 50 vildbihotell med sin personal, haft föreläsning om bin och ska nu placera ut nio av dem i parkerna i Stockholm city i samarbete med stadsdelsförvaltningen.
  • Svenska golfförbundet sprider kampanjen i sina kanaler och uppmuntrar golfklubbar att göra aktiviteter för bina.
  • Bzzt poodtaxi visar ”Operation: rädda bina” på sina toppskyltar och kör quiz om bina i sin app.
  • Visual Art stöttar genom att upplåta annonsytor på centralstationer till ”Operation: rädda bina” runt om i landet i sommar.
  • MatHem.se stödjer kampanjen genom att skänka 1% av sin omsättning under biologiska mångfaldens dag. (Har ett citat som gärna kan användas).
  • Kunskapstavlan har tagit fram tavlan ”Våra älskade bin” där en del av intäkterna skänks till kampanjen.
  • Ekolek Barnomsorg AB väljer att skänka en gåva till kampanjen i sommarpresent för varje anställd pedagog.
  • Husbyggnadsvaror HBV Förening har valt att skänka en gåva till kampanjen som present till sin personal.
  • Sveriges Psykologförbund valde att skänka en gåva till ORB istället för att ge bort en fysisk present till föreläsarna vid deras konferens.
  • 3 Step IT valde att skippa en fysisk påskpresent till sina anställda i år och skänkte istället en gåva till kampanjen.
  • Förskolan Emilia har valt att skänka en gåva till kampanjen som avslutningspresent för de barn som ska börja skolan till hösten.

Har ert företag gjort något bra för bin och andra pollinatörer.
Berätta för oss så vi kan visa andra alla goda exempel!