Operation: Rädda bina

Ekofika på jobbet!

Eko gör skillnad för bina, eftersom det används mindre kemiska bekämpningsmedel inom ekologisk odling. Varför inte prata om det under en trevlig fikastund på jobbet?

En värld utan bin?

Visste du att var tredje tugga vi äter är helt beroende av bin? Pollinering är viktig för de flesta av våra grödor, och för naturen. Vilda bin och humlor står för en stor del av pollineringen, en ekosystemtjänst som vi gärna tar för given. När bina hotas, hotas också pollineringen och matproduktionen. Därför är det så viktigt att rädda bina!

Ge en företagsgåva till bina och få ett ekofikapaket!

Folder

Affisch

ORB2022_001

Affisch att skriva på själv till ekofika på jobbet

Affisch att skriva på själv

ORB2022_002

Samtalskort till ekofika på jobbet

Samtalskort

ORB2022_003

recept, morotskaka, orb, bakning, bakverk, fika

Så här kan du göra

1. Bjud in alla kollegor på en ekologisk fika.

2. Avsätt gärna 45 minuter om möjligt.

3. Försök få med så många medarbetare som möjligt för att kunna sprida informationen.

4. Fixa lite ekologiskt kaffe och fikabröd.

5. Planera ett enkelt upplägg för ekofikan. Ni kan beställa vårt företagspaket för Eko-fika som inkluderar affischer, foldrar och samtalskort med eko-fokus.
I företagspaketet finns grundläggande information om kopplingen mellan pollinatörer och ekologisk mat.

6. Introducera fika-temat, samtala med hjälp av samtalskorten och foldrarna och njut av en god, giftfri fikastund.

7. Avsluta fikan med att tävla i vem som lärt sig mest med Naturskyddsföreningens quiz om bin med Kahoot.

För frågor och beställning

Kontaktbild, Rickard, ORB