Låt ditt företag stödja arbetet för binas framtid

Operation: Rädda bina blev en succé 2019 och aldrig förr har så många privatpersoner, företag, skolor och andra organisationer rapporterat räddningsinsatser för bina. Varmt tack till alla som deltog! Nu drar arbetet igång igen och vi hoppas att ni som företag vill vara med.

I Sverige är en tredjedel av våra 270 vildbiarter hotade. Gifter, matbrist, ett förändrat landskap och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare. Det kan få allvarliga konsekvenser för vår framtid. Vi är nämligen helt beroende av bin och andra insekters livsviktiga arbete. Ungefär en tredjedel av den mat vi människor äter är pollinerad av dem. Men tillsammans kan vi vända utvecklingen!

Så kan ditt företag göra skillnad

Att byta till eko är en viktig insats. Ekologiskt skippar kemiska bekämpningsmedel och skapar fler blommande marker, vilket betyder mer mat och fler boplatser till bina.

Väljer ni redan eko så långt det är möjligt? Lugn, det finns fler saker ni kan göra: Har ni en innergård kan ni låta en del av gräsmattan förbli oklippt, ni kan plantera bivänliga blommor i balkonglådor och krukor,  eller varför inte bygga ett vildbihotell? Det brukar vara en uppskattad personalaktivitet!

>> Läs mer om räddningsinsatserna på www.räddabina.nu

Några tips på vad ni kan göra för bina:

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något

Som företag har ni en viktig roll i arbetet genom att influera, engagera och uppmuntra kollegor, anställda eller varför inte konkurrenter till att agera och sprida initiativet. Tillsammans kan vi skapa de åtgärder som behövs för att rädda våra livsviktiga pollinatörer.

Här är några fina exempel från förra året:

• Workday har byggt 50 vildbihotell med sin personal, haft föreläsning om bin och ska nu placera ut nio av dem i parkerna i Stockholm city i samarbete med stadsdelsförvaltningen.
  • Svenska golfförbundet sprider kampanjen i sina kanaler och uppmuntrar golfklubbar att göra aktiviteter för bina.
  • Kunskapstavlan har tagit fram tavlan ”Våra älskade bin” där en del av intäkterna skänks till kampanjen.
  • Förskolan Emilia har valt att skänka en gåva till kampanjen som avslutningspresent för de barn som ska börja skolan till hösten.

Vad säger våra partners?

– Vi vet att våra kunder är angelägna om att göra en insats för pollinatörerna. För oss som växtkedja känns det viktigt och naturligt att stötta Operation: Rädda bina och kunna informera  våra kunder om vad man kan göra rent konkret i sin trädgård eller på sin uteplats för våra utsatta humlor och vildbin.

Jan Larsson, VD Blomsterlandet

– Det känns bra för oss på Arla att stötta projekt Operation: Rädda bina eftersom det är avgörande för mjölkproduktionen att insekter och växter lever i ett nära samspel. Det är kanske lite svårt att översätta våra 20 hektar bifodergrödor till antal räddningsinsatser men det viktiga är att insatserna görs.

Åse Arnbratt, ansvarig hållbar mjölkproduktion på Arla Sverige

– Vi på Smakis har en fantastisk möjlighet att sprida samhällsviktiga budskap på våra förpackningar. Att vi stödjer Naturskyddsföreningen är naturligt då våra Smakisar kommer från naturen. Operation: Rädda bina är på så sätt avgörande för att vi ska kunna tillverka Smakis. Inga bin – Ingen Smakis. Så enkelt, eller allvarligt är det ju faktiskt.

Mats Lindberg, VD Smakis