4 steg till världens godaste taco

Ska du äta en taco som kan leda till ökad risk för tarmcancer, utrotning av orangutanger och klimatkaos? Eller en taco som är god på riktigt? Vi listar bästa och sämsta ingredienserna.

Tacomys med massor av goda, ekologiska grejor från växtriket - bra för planeten och bra för dig.
Artikel

1. Grönsaker – välj eko så slipper bönderna riskera att bli sjuka av gifterna som används i odlingarna. Forskning har tidigare visat att kvinnor som arbetade i danska oekologiska växthus löpte större risk att få barn med missbildade könsorgan. Med eko slipper arbetarna gifterna, och du minskar mängden rester från samma medel i din mat. När du öser på med goda grönsaker hjälper du dessutom din kropp att skydda sig mot diabetes, övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

2. Färs – testa vegofärs eller en bönchili. Idag äter vi svenskar så mycket kött att det har blivit ett folkhälsoproblem. Larmen kommer från Världscancerfonden, Världshälsoorganisationen och Livsmedelsverket som vill att vi trappar ner på köttet för vår egen hälsas skull. Och det som är bra för vår hälsa är i princip alltid bra för miljön. Visste du att kött- och mejeriindustrin påverkar klimatet lika mycket (!) som all världens bilar, flyg, lastbilar och båtar tillsammans?

Om du inte vill vara utan köttfärsen i din taco kan du självklart festa loss med ekologiskt eller svenskt naturbeteskött, och istället skippa köttet andra dagar. Du kan också dra ned på mängden kött genom att dryga ut färsen med bönor och rivna morötter.

3. Tortilla & tacoskal – skippa de som innehåller palmolja. Då slipper du äta mat med regnskogsskövling, döda orangutanger och trakasserad lokalbefolkning i bagaget. KRAV-märkt palmolja är dock finemang. Med eko slipper du dessutom onödiga tillsatser som konstgjorda färg- och smakämnen.

4. Ost & gräddfil – välj eko så slipper kossorna äta foder från extremt hårt besprutade odlingar i Sydamerika. Istället får de vara utomhus extra mycket och mumsa på ekologisk mat. Är gräddfilen eller osten inget du vurmar för? Dra ned på mängden, skippa helt eller prova växtbaserade varianter. Mejerivaror, framför allt ost, är en doldis bland klimatbovarna.

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.