Lär dig mer om palmolja

Palmolja finns i väldigt mycket. Snacks, godis och smink. Den storskaliga palmoljeproduktionen har förödande konsekvenser för människor och miljö. Lär dig mer om hur palmolja produceras och varför det är viktigt att produktionen blir bättre.

Bakom de enorma plantagerna med oljepalmer döljer sig skövling av regnskog och brott mot mänskliga rättigheter. Bilden är från Riau i Sumatra, det område i Indonesien som drabbats värst av den storskaliga palmoljeproduktionen.

Foto:

cc Flickr Forest Defender.

Det är ofta svårt att veta vilka produkter som innehåller palmolja. Den används i väldigt många produkter, som kakor, godis, choklad, popcorn för mikron, tvål, smink, färdiglagade livsmedel och i biobränslen. Sedan december 2014 måste alla EU-länder ange vilket vegetabiliskt fett och vilken vegetabilisk olja som livsmedlet innehåller och i och med det blir det lite lättare att se vilka produkter som innehåller palmolja.

Stora miljö- och människorättsproblem

Vår konsumtion av palmolja fortsätter att öka över hela världen och orsakar stora miljö- och människorättsproblem i de länder där den produceras. I och med att efterfrågan på biodrivmedel ökat är nästan hälften av EU:s import av palmolja öronmärkt för biodiesel.

Palmoljan utvinns ur oljepalmer, som odlas i stora plantager. Odlingarna finns framförallt i Indonesien och Malaysia. Indonesien är världens största exportör av palmolja och producerar 50 procent av all palmolja. Indonesien har uppskattningsvis 13,5 miljoner hektar oljeplantager och regeringen planerar att fördubbla arealen fram till år 2020. Det skulle motsvara en yta som är större än halva Sverige. Plantagerna ökar också i Afrika, bland annat i Uganda, Liberia och Kamerun; och Latinamerika; exempelvis Honduras, Colombia, Peru och Brasilien.

Riau är det område i Indonesien som drabbats värst av den storskaliga palmoljeproduktionen. Foto: Naturskyddsföreningen

Bakom de enorma landskapsförändrande plantagerna (som liknar en grön öken där inga andra grödor än oljepalmen kan växa) döljer sig skövling av regnskog med förlust av stora unika och oersättliga naturvärden, torvmarker som utdikas till plantager, och brott mot mänskliga rättigheter. Det är vanligt att det kemiska bekämpningsmedlet parakvat används på plantagerna, ett medel som är förbjudet inom EU eftersom det kan skada människors hälsa.

Läs mer om palmoljan, konsumtion och konsekvenser

De svenska AP-fonderna har investeringar i bland annat världens största palmoljebolag, Wilmar International, som verkar i exempelvis Indonesien och i Uganda.

Läs artikeln om bönderna i Uganda strider mot palmoljebolaget

Livsmedelsproducenter behöver ställa högre krav

Naturskyddsföreningen rekommenderar livsmedelsproducenter och tillverkare av produkter som innehåller palmolja att ställa högre krav på hur produktionen ska gå till. Vi jobbar också för att påverka företag att ersätta palmoljan med andra fetter som inte har lika negativ påverkan på miljön som palmoljeproduktionen har.

Läs mer om hur produktionen behöver förbättras

Ekologisk palmolja – en bristvara

Den ekologiska palmoljan står i dag för enbart 0,2 procent av den totala produktionen. Ekologisk palmolja produceras bland annat utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Det mesta av den ekologiskt odlade palmoljan kommer i dag från Sydamerika, där den framför allt odlas på gammal jordbruksmark.

Palmoljan är viktig för många småproducenter

Palmoljeproduktionen är en viktig inkomst för många småproducenter. I dag står småproducenter för cirka 40 procent av produktionen av palmolja. Men de flesta av dem är bundna att leverera till storbolagen vilket innebär att de inte har någon valfrihet eller något inflytande över sin produktion. En del av småproducenterna är oberoende och bestämmer själva över sin oljepalmsproduktion, exakt hur många de är finns det inga siffror på.

Naturskyddsföreningen jobbar för att småproducenter ska få större inflytande över sin produktion och möjlighet att odla fler sorters grödor och på det viset bli självständiga och mindre beroende av storbolagen. I dag minskar livsmedelsproduktionen i Indonesien på grund av att mer palmolja produceras.

Resterna av en torvmark i Riau -provinsen, Indonesien. Torvmarken torrläggs för att ge plats för oljepalmsplantage. Foto: cc Wikimediacommons.

RSPO-certifierad palmolja - räcker inte till

RSPO-märkningen (Roundtable on Sustainable Palm Oil) togs fram som svar på den kritik som växte fram från miljö- och sociala organisationer runt om i världen när det blev känt hur palmoljan produceras.

RSPO är utvecklad av producenter av palmolja, miljö och sociala NGO:s, återförsäljare, investerare och banker. Sedan februari 2016 finns också en högre, frivillig nivå som kallas RSPO Next.

Kriterierna för märkningen ställer viktiga baskrav på industrin men den inte räcker till. Den palmolja som producerats inom ramen för RSPO:s principer och kriterier är inte något som Naturskyddsföreningens kallar hållbar.

Vad är bristerna med RSPO?

• RSPO tillåter fortsatt avskogning, även om det finns vissa begränsningar mot avverkning där skyddsvärda arter förekommer. Men även de skogar som inte innehåller starka skyddsvärden är betydelsefulla för människor och den bilogiska mångfalden. Många av de certifierade plantagerna är omfattande och innehåller en enda art, oljepalmen.
  • RSPO tillåter användning av det kemiska bekämpningsmedlet parakvat, vilket är förbjudet i EU på grund av att det är så skadligt mot djur, natur och människor.

Många företag har antagit egna kriterier för hur den palmolja de köper in ska produceras. Flera av dessa kriterier går längre och ställer högre krav än vad RSPO gör. Detta visar att det behövs högre krav och att RSPO inte är tillräckligt.

Wilmar International var det första företag som i december 2013 antog en deklaration som gick längre än RSPO och nu följer flera andra företag efter bland annat har Orkla Confectionery & Snacks (bla Göteborgskex och OLW) beslutat att alla produkter ska bli helt fria från palmolja efter 2016. I maj 2016 lämnade också en av de få RSPO-medlemmarna på miljösidan RSPO; Pan Eco, vilka arbetar för skydd av orangutanger.

RSPO Next frivillig märkning som ställer högre krav

Sedan februari 2016 finns en högre, frivillig nivå, som kallas RSPO Next. Trots att RSPO Next ställer högre krav än RSPO gör är det tyvärr inte en tillräcklig skärpning.

Det är viktigt att industrin bestämmer vad ”ingen avskogning” konkret innebär. Som det ser ut i verkligen innebär den nya märkningen att företag kan fortsätta att avskoga så länge de kompenserar för kolförlusten genom att låta kol lagras i deras plantager eller i dess närhet.

De frivilliga riktlinjerna inom RSPO Next innebär att det är förbjudet att dika ut torvmarker (torrläggning av naturliga torvmarker för att använda marken till odling av oljepalm). Men efter Indonesiens omfattande skogsbränder 2015, är inte ett förbud mot fortsatt utdikning tillräckligt för att hindra bränder i framtiden. Den enda lösningen är att ställa dessa marker under vatten och restaurera de torvmarkslandskap som påverkats av företagens plantageverksamhet.

Tyvärr är inte heller RSPO Next tillräckligt för att komma åt de grundläggand problem som leder till fortsatt utarmning av biologisk mångfald och omfattande negativ klimatpåverkan.

En positiv skärpning är att RSPO Next förbjuder användningen av det kemiska bekämpningsmedlet parakvat vilket annars är vanligt förekommande i palmoljeproduktionen. Parakvat är sedan flera år förbjudet inom EU på grund av att det är skadligt för människor och djur.

Hur kan jag påverka som konsument?

Det kan vara svårt att veta om den palmolja som finns i det läppstift eller det kex som du vill köpa leder till avskogning eller brott mot mänskliga rättigheter. Ett bra sätt att påverka så att produktionen av palmolja blir bättre är att ställa frågor till butiken och direkt till företagen som tillverkar produkterna som innehåller palmolja.

EU har bestämt att det numera måste anges i innehållsförteckningen om det är palmolja i produkten vilket underlättar för konsumenten. Foto: Thinkstock Photos

Fråga i butiken:

• Vart kommer palmoljan ifrån?
  • Är palmoljan de säljer ansvarsfullt producerad? (för detta räcker inte enbart RSPO-certifieringen)
  • Säljer de produkter med ekologisk palmolja?

Sätt press på företagen som använder palmolja i sina produkter.

• Kräv att företaget använder ansvarsfull palmolja som är avskogningsfri, inte leder till utdikning av torvmarker eller leder till brott mot mänskliga rättigheter.

Tanka gärna grönt men palmoljefritt!