EU-VALET 2024

Din valguide för klimat och natur!

Granskning: Utmärkt och uselt i miljöpolitiken

Naturskyddsföreningen har granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna har röstat och engagerat sig i miljöfrågor 2019–2024. Skillnaden är stor.

Granskning: Löften för klimat och natur

Vilka partier vill skydda EU:s urskogar? Vilka säger ja till ett utsläppsfritt EU senast 2040? Och vilka partier vill förbjuda alla PFAS?

EU-val 2024: Valkompass för klimat och natur

Klimatmål, bekämpningsmedel och artskydd. Hur ställer du dig till viktiga frågor om klimat och natur? Jämför dina resultat med partiernas svar.

Tid kvar till EU-valet 2024

Söndagen den 9 juni är det EU-val Sverige. Då är det upp till oss att välja vilka som tar plats i Europaparlamentet.

40Dagar
13Timmar
57Minuter
41Sekunder

EU-val 2024

EU och miljöpolitiken

Nästan all lagstiftning och politik om miljö och klimat i Sverige har tagits fram i EU. Men hur är EU egentligen uppbyggt och vilka miljöfrågor står på spel inför valet?

UPprop

För en stark klimat- och miljöpolitik i EU.
Skriv under!

Tiden är knapp. Vi har inte råd med fem förlorade år för klimat och natur. Skriv under uppropet till de svenska EU-parlamentariker som väljs i årets EU-val.

guide

Så kan du engagera dig inför EU-valet

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet – ett avgörande val för klimat och natur. Det finns många sätt att engagera dig!

bli medlem i naturskyddsföreningen

Tillsammans är vi starkare

Miljöfrågan är mer akut än någonsin. Trots det ser vi en svensk politik som inte tar natur- och klimatkrisen på fullt allvar. Att vi är många som står upp för miljön och klimatet är avgörande när vi ska påverka makthavare att ta ansvar för klimat och natur. Ditt medlemskap och engagemang betyder att vi kan fortsätta – ännu starkare.