Så kan du engagera dig inför EU-valet 2024

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet – ett avgörande val för klimat och natur. Oavsett om du är engagerad i en av Naturskyddsföreningens lokala kretsar, medlem i Naturskyddsföreningen, eller inte medlem men intresserad av miljöfrågor så kommer det att finnas många sätt för dig att engagera dig inför EU-valet.

Beställ kampanjmaterial

Kampanjmaterialet består av en broschyr, affischer och en större plansch att sätta i gatupratare eller dylikt. Det kommer även finnas digitalt material som består av kortare filmer och grafiskt material.

Det tryckta materialet skickas ut från och med 6 maj.

Webbinarier

Att orientera sig i EU:s miljöpolitik är inte alltid så lätt. Därför genomför Naturskyddsföreningen under våren en serie korta lunchwebbinarier, kl. 12:00–12:40, där våra sakkunniga på ett lättbegripligt sätt går igenom vilken betydelse EU-politiken har inom områdena klimat, skog, miljögifter, jordbruk och hav.

Läs mer och anmäl dig här:

EU och klimatet 12 mars 2024 (Inspelning Youtube)

EU och skogen 26 mars 2024 (Inspelning Youtube)

Digitala möten med EU-valfokus

Kampanjträff inför EU-valet
17 april kl 18.30-19.30

Är du aktiv i en krets eller länsförbund? Eller är du medlem och nyfiken på hur du kan engagera dig inför EU-valet? Välkommen på en spaning kring vad som är på gång i andra EU-länder inför EU-valet. Du får även tips på vad du själv kan göra inför EU-valet, och utrymme att utbyta tankar, tips och idéer med andra aktiva. Varmt välkommen!

Slutspurt inför EU-valet
14 maj 18.30-19.30

Är du aktiv i en krets eller länsförbund? Eller är du medlem och nyfiken på hur du kan engagera dig inför EU-valet? Välkommen till denna träff där du får höra Lisa Silver, ledningsstrateg på Naturskyddsföreningen, berätta om våra båda granskningar inför EU-valet. Du får även tips på vad du själv kan göra inför EU-valet, och utrymme att utbyta tankar, tips och idéer med andra aktiva.

Föreläsningsserie med livesändningar

Naturskyddsföreningen Uppsala Län arrangerar i samarbete med Studiefrämjandet en föreläsningsserie om EU och miljön som även livesänds.

Här hittar du länkar till inspelningar på Youtube:

Granskningar av EU-politiken

Granskningar av EU-parlamentarikernas miljöinsatser samt partiernas miljöpolitiska ambitioner har utgjort grunden för Naturskyddsföreningens tidigare EU-valskampanjer. De utgör centrala komponenter också inför valet 2024. Granskningarna kommer att släppas under våren.

Bakåtblickande granskning 2019–2024: Utvärderar de svenska EU-parlamentarikernas miljöinsatser 2019–2024.

Framåtblickande granskning 2024–2029: Kartlägger de svenska partiernas miljöpolitiska ambitioner och löften för perioden 2024–2029.

Vill du veta mer inför EU-valet?

Om du är intresserad av att veta mer om vad du kan göra eller vad Naturskyddsföreningen gör inför EU-valet kan du anmäla ditt intresse i formuläret nedan. Du som är medlem och aktiv i en lokalkrets hittar även information på Naturkontakt.

Vilket klimat vill du ha i EU?

Vi har granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna röstat och engagerat sig i miljöfrågorna.

Valguide för klimat och natur!
Gillas av 4