TESTAMENTE

Låt naturen gå i arv

Att skriva in Naturskyddsföreningen i ditt testamente är ett fint sätt att visa vad naturen betyder för dig och att du är mån om att den skyddas och bevaras.

Foto: Linus Englund

Testamentera en gåva till Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen tar varje år tacksamt emot gåvor via testamenten. Dessa är av oerhört stor betydelse i vårt långsiktiga arbete för en renare och friskare natur.

När du testamenterar till Naturskyddsföreningen innebär det att vi får kraft och ekonomisk möjlighet att fortsätta kämpa för att skydda och bevara vår natur. För framtiden.

Skriv ditt testamente kostnadsfritt genom Lawly

Naturskyddsföreningen samarbetar med juristbyrån Lawly, där du via deras digitala tjänst kan upprätta ett juridiskt korrekt testamente kostnadsfritt. Du kan också boka in en 15 min gratis testamentesrådgivning med en jurist.

Ladda ner vår digitala informationsbroschyr

Många frågor kan dyka upp när det kommer till att skriva sitt testamente. Därför har vi tagit fram en praktisk vägledning som ger dig information om vad som är viktigt att tänka på.

Få hjälp av en jurist med att skriva testamente

Det behöver inte vara komplicerat att skriva testamente. Vi erbjuder kostnadsfri juridisk rådgivning hos Lawly och medlemrabatt hos Lavendla juridik och Familjens jurist för att säkerställa att ditt testamente är korrekt i juridisk mening.

Din gåva gör skillnad för natur och miljö

I över 100 år har vi varit med och påverkat beslut om miljöfrågor och skyddat såväl arter som värdefulla naturområden. Vi har bland annat räddat pilgrimsfalken från utrotning, tvingat industrin att tillverka miljövänligare papper, sett till att få ett förbud mot två av världens farligaste ämnen; DDT och kvicksilver, räddat hundratals unika skogar från avverkning och infört vår tuffa miljömärkning Bra Miljöval.

Vårt globala arbete har gjort att allt fler svenskar väljer bort jätteräkor, vilket har räddat värdefulla mangroveskogar i syd, och vi har besparat naturen extremt skadliga kemikalier genom att få fler att välja ekologiska bananer och kaffe.

Eftersom vi är en fristående, opolitisk och ideell organisation kan vi uträtta precis så mycket som våra medlemmar, sympatisörer och givare ger oss möjlighet till. Genom att inkludera Naturskyddsföreningen i ditt testamente ger du oss kraft att kunna åstadkomma fler viktiga natur- och miljösegrar.

Kirsten Brunsgaard Clausen, testamente, insamling,

Kirsten har valt att ge en gåva via sitt testamente

Träffa ett par personer som skrivit in Naturskyddsföreningen i sina testamenten, däribland Kirsten Brunsgaard Clausen från Stockholm. Hon har känt till Naturskyddsföreningen hela sitt liv och när hon började fundera på att skriva sitt testamente var Naturskyddsföreningen ett självklart val.

Testamentera en gåva till natur och miljö – så går det till

Jonas Romson, kvalitets- och fastighetsansvarig på Naturskyddsföreningen, svarar på några vanliga frågor kring att testamentera en gåva till Naturskyddsföreningen.

Frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor när det kommer till att skriva ett testamente. Har du ytterligare frågor gällande att testamentera en gåva till Naturskyddsföreningen är du varmt välkommen att kontakta Marie-Louise Berzén, ansvarig för testamenten och stora gåvor. Kontaktuppgifter hittar nedan under ”Kontakta oss”.

Kontakta oss

Funderar du på att testamentera en gåva till Naturskyddsföreningen och vill veta mer? Varmt välkommen att kontakta Marie-Louise Berzén, ansvarig för testamenten och stora gåvor:

Marie-Louise Berzén
Telefonnummer: 070-754 0995
E-post: marie-louise.berzen@naturskyddsforeningen.se

Vid frågor kring pågående bouppteckningar eller arvskiften kontakta:

Jonas Romson
Telefonnummer: 08-702 65 23
E-post jonas.romson@naturskyddsforeningen.se.

Du kan även lämna dina uppgifter i vårt kontaktformulär så hör vi av oss.

Många frågor kan dyka upp när det kommer till att skriva sitt testamente, därför har vi tagit fram en vägledning som ger dig information om vad som är viktigt att tänka på.