fd miljövänliga veckan

Green Action Week: Max 5

Årets kampanjvecka äger rum 28 september - 6 oktober och är del av kampanjen Max 5 som föreningen driver 2 september - 13 oktober. Vill du veta mer och vara med anmäl ditt intresse här.

Klädindustrin ger enorma avtryck på miljö och klimat. Modeföretagen överproducerar och svenskarna överkonsumerar kläder. Tema för Green Action Week under 2024-2025 är ”Max 5”.

Nu behöver vi ta nästa steg och minska volymen kläder vi köper. Fokus för Green Action Week (fd Miljövänliga veckan) och kampanjen Max 5 är att förändra våra köpbeteenden, visa hur vi dagligen utsätts för tusentals köptriggers, tipsa om hur vi kan undvika dem och skapa mer hållbara vägar till en egen stil. Vi vill också påverka modeföretagen att ställa om till långsammare, mer hållbara affärsmodeller.

Klädbytardagen "Max 5"

Lördagen den 5 oktober. Under Green Action Week utlyser vi en nationell klädbytardag och peppar hållbar klädkonsumtion.

Digitala och regionala upptakter

Under augusti-september ordnas digitala och regionala upptakter som du kommer hitta inbjudningar till här.

max 5

Ohållbart snabbmode

Fast fashion grundar sig på stora volymer, snabba cykler, låga priser och dålig kvalitet. Massproduktionen kommer med en rad miljöproblem som förstörd odlingsmark, förorenat vatten, vattenbrist och dumpning av klädavfall. Men också stora klimatutsläpp och spridning av miljögifter. Tillverkningen av tyger och kläder sker fortfarande ofta under dåliga arbetsförhållanden och med låga löner.

max 5

Köptriggers får oss att shoppa

Secondhandköpen ökar, men försäljningen av nya plagg ökar också. Under åren 2000–2020 har konsumtionen av kläder och textilier ökat med 40 procent i Sverige. Under 2023 vände det nedåt, men ligger fortfarande på höga nivåer. Modeföretagen fortsätter att lansera nya kollektioner och trender och triggar oss att köpa mer. Via sociala medier utsätts unga för tusentals köptriggers varje dag. I takt med att shoppingen mer och mer flyttar online går det snabbare från impuls till beslut. Vi skickar i retur och mycket hänger helt oanvänt i våra garderober.

De senaste åren har svenska modekedjor fått konkurrens av ännu snabbare mode, så kallat Ultra fast fashion (länk till artikel) från butiker som Shein och Temu.

Två tjejer byter kläder på en klädbytardag

Max 5

Vad är Green Action Week?

Green Action Week (fd Miljövänliga veckan) har engagerat medlemmar runtom i landet i över 30 år. Det är en återkommande kampanj som varje år äger rum vecka 40, runtom i Sverige.

Genom en gemensam kraftsamling har Green Action Week lyckats öka både utbudet och konsumtionen av ekologiska varor som kaffe, bananer, ost och bröd, liksom textilier och hygienprodukter. Vi har även uppmärksammat vikten av att laga återanvända det vi redan har.

Årets kampanjvecka äger rum 28 september - 6 oktober och är del av kampanjen Max 5 som föreningen driver 2 september - 13 oktober. Vill du veta mer och vara med anmäl ditt intresse här.

Green Action Week genom tiderna

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan (numera Green Action Week) under vecka 40 sen 1990. Mellan 100 till 150 kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Många aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!

Här är några exempel:

• Under kampanjen Fräsch på riktigt skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1 000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.
  • Efter kampanjen Byt till eko ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
  • Med temat Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologiskt kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter.
  • Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.