Ansök om test för PFAS i dricksvattnet

Du som är medlem i Naturskyddsföreningen kan nu ansöka om att testa dricksvatten ur kranen för PFAS. Testperioden kommer att vara den 1-20 juni.

Varför vill vi testa kranvatten för PFAS?

Vi vill göra det möjligt för medlemmar som bor nära kända eller misstänkta PFAS-förorenade områden att analysera sitt dricksvatten. Resultatet av analyserna kan komma att användas under vår kampanj mot PFAS i höst. Din medverkan är därför ett viktigt bidrag till arbetet med att uppmärksamma problemen med PFAS.

Så här gör du för att ansöka om PFAS-test av kranvattnet

Ansök om att få delta i undersökningen genom att fylla i formuläret senast den 12 maj.

Därefter kommer vi att välja ut vilka som får möjlighet att testa sitt vatten. Själva vattenprovet är enkelt att ta, det viktiga är att du/ni har möjlighet att genomföra det under testperioden som är den 1-20 juni.

Potentiellt PFAS-förorenade områden i Sveige

Utforska gärna kartan där några misstänkt PFAS-förorenade områden är markerade. Data inhämtad från Le Monde.

Av kostnadsskäl kan vi tyvärr inte erbjuda alla som vill den här chansen, utan kommer att behöva göra ett urval baserat på den information som vi får in via formuläret.

Har du en fråga som rör vattentestet eller din ansökan?
Mejla oss på pfas@naturskyddsforeningen.se

PUVuF6Qn-UA poster image

Läs mer om PFAS:

Stöd arbetet för en giftfri vardag

Med din gåva bidrar du till vårt arbete för att förbjuda farliga kemikalier och miljögifter, och kan hjälpa oss att anordna fler liknande tester i framtiden.

Stoppa PFAS!

Vår tids värsta miljögift finns nästan överallt idag. Skriv på vår namninsamling och hjälp oss stoppa PFAS.

Skriv på här
Bli först att gilla!