Värna våra hav

4 utmaningar för världshaven

Våra livsviktiga hav mår inte bra och står inför flera stora utmaningar. Men varför är det viktigt att haven mår bra? Och vad behöver göras för att haven ska bli friskare?

Fiskstim

Naturskyddsföreningen i LerumFöreläsning
Aktivitet i Aktivitetskalender Naturskyddsföreningen
Föreläsning

Konsten att hugga träd och ha skogen kvar!

Datum: 18 okt, 202118:00 - 20:00

Plats:

Konsten att hugga träd och ha skogen kvar! Lokal strömmad visning av föreläsningen Konsten att hugga träd och ha skogen kvar. Tid: Måndag 18 oktober kl 18-20 Plats: Tollereds Biograf Arrangör: Studiefrämjandet Göteborg-Sjuhärad i samarbete med Lerums Naturskyddsförening vars lokale skogsexpert Bertil Svensson kommer till biografen och är beredd att svara på frågor. Alla vill åt skogen. Vi måste skydda befintliga skogar för att inte klimatförändringarna ska bli än värre än den befintliga prognosen, vi måste värna och återskapa den biologiska mångfalden, och samtidigt ska stora delar av klimatomställning komma från skogen. Byggmaterial, drivmedel, mat, textilier, förpackningsmaterial etc. Nyckeln till framtiden finns i skogen. Mikael Karlsson visar hur ett nytt skogsbruk kan hejda klimatkrisen och hjälpa miljön. Han är expert på ekosystembaserat skogsbruk, ett skogsbruk som både ökar klimatnyttan och värnar naturen samtidigt som lönsamheten är god. Uppväxt på släktgård började han tidigt att arbeta med skog. Strax upptäckte han att den natur han älskade försvann när naturliga skogar höggs ner och ersattes av kalhyggen, gran- och tallplanteringar. En skog är så mycket mer än bara träd. Redan som tonåring ställde sig frågan om det inte skulle vara möjligt att bedriva ett lönsamt skogsbruk på ett annat sätt. Femton år senare fann han svaret, i Lübeck. Ja – det går att bedriva ett lönsamt skogsbruk och ha naturen kvar. Lönsamheten kan till och med öka. Där och då bestämde han sig för att ägna sitt liv åt att lära sig och sedermera också även föreläsa och lära ut hur ekosystembaserat skogsbruk bedrivs. Efter tio års arbete skrev han boken “Konsten att hugga träd och ha skogen kvar” som kom att bli mycket uppskattad. Idag sköts över 500.000 hektar mer Lübeckmodellen enbart i Tyskland. Lübeckmodellen går att tillämpa överallt där skog växer, eller kan växa naturligt. Modellen har spridits över världen och nu står Sverige på tur. Eventet är en del av årets invigning av Hållbarhetsfestivalen i Västra Götaland. Temat för i år är Antikorruption. I invigningen så tittar vi på den positiva aspekten nämligen fungerande demokrati. Och skogen som demokratisk angelägenhet för nuvarande och framtida generationer. Med stöd av Västra Götalandsregionen

Mer om evenemanget
Fiskar, Fisk, Ål, Hav, Vatten

Hav och vatten

Viktiga segrar för hav och vatten

Världens hav dammsugs på liv, tonvis av döende fisk slängs tillbaka och de vanligaste matfiskarna håller på att ta slut. Samtidigt får miljontals fattiga svårt att överleva när det traditionella fisket trängs undan. Vi arbetar hårt för förändring. Här är några av våra segrar för hav och vatten.

1 apr, 2021 • 4 min att läsa

Stöd våra hotade hav!

Hav och sjöar är livsviktiga för vår överlevnad. Bidra till vårt arbete för en tuffare miljöpolitik och skydd av känsliga arter, kuster och havsområden.
En sjögräsäng i turkost vatten.

Gå med i havsnätverket

Var med och arbeta för friskare hav och vatten

Vill du också göra en insats mot nedskräpning, överfiske och förlust av biologisk mångfald i hav och vatten?

Vad vill du göra för våra hav och vatten?