klimat, energi och transporter

Varför förändras klimatet?

Vi har hört om det i många år nu. Om att världen riskerar att helt byta skepnad om vi inte begränsar den globala uppvärmningen. Det handlar om dramatiska förändringar där hela förutsättningen till liv på jorden påverkas. Den största orsaken till de klimatförändringar vi ser i dag är människans utsläpp av växthusgaser.

Den globala uppvärmningens konsekvenser
2030-målen avgörande för klimatet
Hur har första året med Tidöavtalet varit?

solnedgång, kulle, pojke, barn, hjälm, spring, seger, utomhus,
Klimat, energi och transporter

Viktiga segrar för klimatet

Naturskyddsföreningen bildades för mer än hundra år sedan. Här följer ett axplock av de segrar som våra medlemmar tillsammans uppnått för klimatet.

1 feb, 2021 • 4 min att läsa

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,
klimatnätverket

Engagera dig

Gå med i klimatnätverket

Klimatnätverket är ett nationellt nätverk inom Naturskyddsföreningen där vi utbyter idéer och arbetar tillsammans för att hejda klimatförändringarna. Kom med du också!

Vad vill du göra för klimatet?

Flygets klimatpåverkan: Flygplan lyfter

Vanliga frågor om flygets klimatpåverkan

 Flyget är en av våra största klimatbovar. Men hur mycket utsläpp står egentligen flyget för? Finns det miljövänligt flygbränsle? Och har flyget en framtid i en hållbar värld.

Vanliga frågor om kärnkraft

Kärnkraft är ett ämne som ofta leder till diskussion. På senare tid pratas det ibland om kärnkraften som en lösning på klimatutmaningen. Men vad stämmer? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna om kärnkraftens framtid och hur den påverkar vår miljö.

Vanliga frågor om solceller och solenergi

Vi är redo för mer solenergi, men var är den? Än så länge står solen för mindre än 1 procent av energin i Sverige, och frågorna om solen som energikälla duggar tätt.