HÅLLBAR KONSUMTION

För att få planetens resurser att räcka

I början av april gör vi i Sverige slut på vår årliga ranson av jordens resurser. Resten av året tar vi från människor i andra delar av världen och från våra barn och barnbarn. Om alla levde som vi skulle det behövas tre jordklot till. Det är hög tid för mer hållbar konsumtion..

Kalender

reuse, återanvändning, jeans, prislapp, miljömärkt, miljömärkning, återanvända, byxor, textil, kläder
Hållbar konsumtion

Våra segrar inom hållbar konsumtion

Jordens resurser behöver användas bättre, och vi behöver förändra beteenden som skadar vår natur. Naturskyddsföreningen arbetar på olika sätt med konsumentmakt – ett sätt för var och en att ta ställning, sätta ner foten och påverka. Här är några insatser vi är extra stolta över.

1 mar, 2021 • 4 min att läsa

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Engagera dig

Gå med i Handla Miljövänligt-nätverket

Är du intresserad av gröna konsumentfrågor? Varmt välkommen som medlem i Handla Miljövänligt-nätverket, Naturskyddsföreningens nätverk för alla som vill vara med och påverka för mer hållbar konsumtion!

Vad vill du göra för en mer hållbar konsumtion?

Tips och verktyg

Få bort unken lukt i kläder

Laga din dragkedja

Laga din dragkedja

Tips och verktyg

Laga trasigt puder eller rouge

Laga jeansen

Laga trasiga jeans

Tips och verktyg

Fixa läderband som luktar illa

Gör en egen äppelplockare

Gör rent smutsiga kardborreband

Gör rent smutsiga kardborreband

Rengör smutsiga sneakers
Tips och verktyg

Rengör vita sneakers och sulor

skolstolen, stol, skolövning, design, designuppgift

Inspiration, tips och verktyg – smarta tips och hemmahacks

Visst är det kul att shoppa nytt ibland. Men att sköta om sakerna vi redan har ger ofta en större tillfredsställelse. Förläng livet på dina prylar och gör en insats för miljön. Här har vi samlat massor med tips på hur du går till väga.

syntetmaterial,rosa,detalj,stickat,kläder

Hur miljövänliga är materialen i våra kläder?

Kläder och annan textil kan tillverkas av en mängd olika sorters fibrer, både naturliga och konstgjorda. Det är inte ovanligt att kläder marknadsförs som hållbara eller miljövänliga alternativ. Men hur miljövänliga är de egentligen?

Spargris, bank, orange, gris, spara

Så funkar pensionen och AP-fonderna

Svårt, tråkigt, abstrakt – så tänker många när de hör ordet pension. Men låt dig inte skrämmas av det. Här reder vi ut hur det funkar, och varför det är så viktigt att få AP-fonderna att sluta med fossila investeringar.