Jordbruk och mat

Betande djur ger rik natur

Betande djur i hagmarker gör landskapet rikt på värdefulla växter, insekter och fåglar. En betad hage kan innehålla så många som 40 olika arter per kvadratmeter. Det är värdefullt i sig, men bidrar även till att göra naturen mer robust för att vi i framtiden ska klara av klimatförändringen.

Solros, Blomma, Blommor, Gul, Orange, Humla, Humlor, Insekt

Jordbruk och mat

Våra segrar inom jordbruk och mat

Vi har satt stopp för skadliga bekämpningsmedel, skapat en ekoboom i Sverige och fått tusentals människor att göra insatser för våra hotade bin. Och vi har bidragit till att fler bönder kan försörja sig genom ekologiskt jordbruk. Vi arbetar hårt för förändring. Här är några av våra segrar inom jordbruk och mat.

10 jun, 2021 • 4 min att läsa

Stöd arbetet för ett hållbart jordbruk!

Med din gåva kan vi kämpa för politiska satsningar på ekologiskt jordbruk och du bidrar till friska ekosystem, naturbetesmarker och ängar.

Gå med i mat- och jordbruksnätverket

Är du intresserad av jordbrukets miljöfrågor, global livsmedelsförsörjning och vill påverka utvecklingen?

Vad vill du göra för jordbruket och maten?

Tips och verktyg

Bli en digital global hjälte!

31 aug, 2022 • 1 min att läsa

Familjetips: Dansa i regnet

Av: Natursnokarna29 jun, 2022 • 1 min att läsa

Familjetips: Kolkritor eller ritkol

Av: Natursnokarna29 jun, 2022 • 2 min att läsa

Familjetips: Gosedjurskalas

Av: Natursnokarna29 jun, 2022 • 1 min att läsa

Familjetips: Stubbsittning och ljudkarta

Av: Natursnokarna29 jun, 2022 • 2 min att läsa
grekvädd,blomma,blommor,växt,växter,humla,humlor,insekt,insekter,nässelfjäril,fjäril,fjärilar,pollinera,pollinerar,pollinering

Var med och arbeta för fler surrande bin

Bina är livsviktiga för vår matproduktion och hela ekosystemet. Men en tredjedel av våra vilda biarter är på väg att försvinna. De hotas av bland annat matbrist, bekämpningsmedel och klimatförändringar. Var med och gör en viktig insats i vår kampanj Operation: Rädda bina!