Evighetskemikalier

PFAS – vår tids värsta miljögift?

Vissa är cancerframkallande och kan orsaka leverskador. Andra har i djurförsök visat sig påverka reproduktionsförmågan och immunsystemet. Ändå får de finnas i vanliga produkter som smink, kläder och möbler. Vi pratar om PFAS, en grupp ämnen som är extremt svårnedbrytbara och som vi alla har i blodet – till och med isbjörnarna långt borta i Arktis.

Kategorier inommiljögifter

tvätt, solsken, lekfull,varm

Miljögifter

Våra segrar mot gifterna

Det är inte trevligt med skryt. Men vi arbetar hårt för att få bort farliga gifter ur vår vardag, och ibland känns det som att det tar väldigt lång tid att komma någonvart. Då är det viktigt att påminna sig om några av de saker vi tillsammans har åstadkommit!

8 jun, 2021 • 4 min att läsa

Hjälp oss att avgifta vardagen!

Med din gåva bidrar du till arbetet för att förbjuda farliga kemikalier och miljögifter.

Engagera dig

Gå med i kemikalienätverket

Användningen av skadliga kemikalier måste minska – både för miljön och för vår hälsas skull.

Vad vill du göra för en giftfri vardag?

Mat, Frukt, Dryck, Gul, Orange, Konserver

Kemikalieappen låter dig få reda på innehållet

Kemikalieappen gör det enklare för dig att använda din rätt att veta om prylar innehåller farliga kemikalier.

Grön guide app, Barn, Bebis, Leka, Leksak, Leksaker, Giftfri miljö, Giftfri vardag, Giftfria förskolor, Giftfri förskola, Miljögifter, Plast, Kemikalier, Gul, Gul leksak

7 tips: Rensa barnrummet från farliga kemikalier

Se över mattor och möbler och förvara tv-spelet i ett annat rum än det barnet sover i, välj miljömärkt när det går. Så här rensar du barnrummet!

Mögel, Läkemedel, Medicin, Biomedicin

Läkemedel sprids i miljön – lagar saknas

Läkemedel behövs för att förebygga, lindra och bota sjukdomar. Men samtidigt kan vår användning av läkemedel göra att läkemedelsrester sprids i naturen.