Naturskyddsföreningen i skolan

Lärande för planeten

Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling. Här kan du läsa om vårt arbete i skolan och hitta skolmaterial om natur, klimat och miljö.

skola, barn, jordglob, skolmaterial
gilla, naturen, priser, frilufts-kit

Gilla naturen

Tävling för mellanstadiet

Dela era bästa tips för att må bra i naturen, lära i naturen eller hjälpa naturen och var med och tävla om ett frilufts-kit till klassen!

fjällräv

Skolmaterial om hotade djur

3D-djur i skolan

Utforska fem hotade svenska arter med AR-teknik direkt i mobilen eller surfplattan. Här finns lektioner och faktablad för att lära mer om djuren och skapa egna filmer och berättelser.

lhu, skola, globala, målen, lhu-bild

LHU - egentligen ganska enkelt

Lärande för hållbar utveckling är inget sidospår, det ska skolorna arbeta med menar Skolverket. Samtidigt behövs politisk vilja och samordning för att minska trycket på rektorerna säger Sofia Lord, LHU-samordnare i Gävle kommun.

9 sep, 2021 • 4 min att läsa
peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.

klimathack, skolprojekt, lund

Om Naturskyddsföreningen i skolan

Vi samverkar med en rad organisationer och kommuner för att driva på genomförandet av undervisning för hållbar utveckling och att Sverige ska leva upp till internationella åtaganden där utbildning spelar en nyckelroll. Naturskyddsföreningen erbjuder skolmaterial, workshops och fortbildningar och driver ett skolprogram för högstadieskolor.

Av: Helena Lundmark • 10 jun, 2021 • 3 min att läsa
skola, lhu, lärande, hållbar, utveckling, sol, lhu-sol

Lärande för hållbar utveckling, LHU

Den svenska läroplanen är tydlig med att skolan har en skyldighet att ge eleverna verktyg för att kunna förstå hur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Sverige har också anslutit sig till de Globala målen för hållbar utveckling i syfte att leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. Därför måste hållbarhetsfrågorna få en central plats i den svenska skolan.

11 jun, 2021 • 3 min att läsa