Naturskyddsföreningen i skolan

Lärande för planeten

Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling. Här kan du läsa om vårt arbete i skolan och hitta skolmaterial om natur, klimat och miljö.

skola, barn, jordglob, skolmaterial
skolprogram, högstadiet, IKEA, samarbete, skola

Naturskyddsföreningen i skolan

Projekt och samarbeten

Vi samarbetar med skolor, kommuner, forskare och näringsliv för att främja och utveckla metoder för lärande för hållbar utveckling.

peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.

Mefis, friluftsliv, skolan, fortbildning

Fortbildning

Mer friluftsliv i skolan

Är du pedagog eller fritidspedagog? Vill du få nya verktyg och inspiration till att planera och genomföra undervisning och friluftsdagar som ger positiva upplevelser av friluftsliv? Nu kan du anmäla dig till 2021 års fortbildningsturné!

2 jun, 2021 • 3 min att läsa
klimathack, skolprojekt, lund

Skolartiklar

Om Naturskyddsföreningen i skolan

Vi samverkar med en rad organisationer och kommuner för att driva på genomförandet av undervisning för hållbar utveckling och att Sverige ska leva upp till internationella åtaganden där utbildning spelar en nyckelroll. Naturskyddsföreningen erbjuder skolmaterial, workshops och fortbildningar och driver ett skolprogram för högstadieskolor.

Av: Helena Lundmark • 10 jun, 2021 • 3 min att läsa

Skolartiklar

Lärande för hållbar utveckling, LHU

Den svenska läroplanen är tydlig med att skolan har en skyldighet att ge eleverna verktyg för att kunna förstå hur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Sverige har också anslutit sig till de Globala målen för hållbar utveckling i syfte att leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. Därför måste hållbarhetsfrågorna få en central plats i den svenska skolan.

11 jun, 2021 • 3 min att läsa