Engagemangshelg 2023

Välkommen till en helg som ger dig metoder och inspiration för att skapa möjlighet för och utveckling av engagemang. Fördjupa din kunskap och vässa dina verktyg kring demokrati och civilsamhälle, kommunikation, inkludering och kommande EU-val. Följ med på en resa i real tid till Uganda!
Vi ses i Stockholm den 14-15 oktober, tillsammans kan vi förändra.

Engagemangshelgen äger rum i Stockholm, i rikskansliets lokaler på Åsögatan 115 och är öppen för alla medlemmar. Kanske är du redan aktiv medlem och/eller så vill du utöka ditt engagemang! Medarrangör är Fältbiologerna. Under två dagar träffas vi med fokus på föreningens stora påverkanskraft. Kom och knyt nya kontakter, inspireras av andras ideella arbete och bli stärkt i ditt engagemang.

Programmet bjuder bland annat på:

• Workshop om nytt kunskaps- och metodmaterial om hat och hot mot ideellt aktiva
  • Föreläsning om Civilsamhället och demokratin med Emelie Weski, strateg och politisk rådgivare
  • Workshop kring kommunikation och att nå ut med budskap i press
  • Möt Fältbiologerna och workshoppa kring hur unga engagerar sig idag och inspireras kring hur du kan engagera fler unga.
  • Tid för reflekterande samtal om engagemang, klimat och de tankar som väckts.
  • Föreläsningar med Naturskyddsföreningens sakkunniga för att få konkreta tips på hur du kan jobba med natur och miljö lokalt.
  • Res till Uganda! En digital resa i realtid där vi får träffa representanter för Pelum Uganda och besöka en ekologisk gård.
  • Workshop kring EU-valet och miljöpolitiken
  • Lyssna på Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall

Kostnad: Engagemangshelgen är gratis! Boende på hotell, lördag till söndag, samt måltider ingår. Resa med tåg/buss ersätts av riksföreningen.

Sista anmälningsdag för kurshelgen är 7 oktober.

Begränsat antal platser! Först-till-kvarn.

I samband med din anmälan till engagemangshelgen får du ett bekräftelsemejl. I mejlet finns lösenord och referens som ska uppges vid bokning med SJ. Det är viktigt att rätt referens uppges.
Manualen för bokning finns här nedan och kommer även att finnas med i bekräftelsemejlet.

Program 14 - 15 oktober (med reservation för ändringar):

Lördag 14 oktober

12.15 Dörrarna öppnas, tid för mingel
13.00 Beatrice Rindevall, Naturskyddsföreningens ordförande, hälsar välkomna.
13.15 Civilsamhället och demokratin
Hur mår det svenska civilsamhället idag? Vilken roll har civilsamhället i demokratin? Och hur påverkas demokratin av ett ökat tryck på civilsamhällets aktörer?
Emelie Weski, strateg och politisk rådgivare, med bred erfarenhet från civilsamhället bland annat på Ibn Rushd studieförbund, Forum, LSU och Sektor3, berättar om vikten av engagemang och hur vi i civilsamhället kan möta de utmaningar vi står inför.
14.00 Fika
14.30 Valbara workshoppar. Du väljer vilken workshop som du vill gå i samband med din anmälan.

Information om de olika workshopparna finns här nedan.

14.30 - 16.30 Valbara workshoppar

16.30 Mingel till Ugandiska toner och smaker.
Bo Lager, från internationella avdelningen, ger oss en introduktion inför den digitala resan på söndag. Vi får också en hälsning från Uganda

17:30 Tid för till exempel incheckning på hotellet, Scandic Sjöfartshotellet, för de medlemmar som bokat

19:00 Middag Hermans Restaurang och Trädgårdscafé

Söndag 15 oktober

8:30 - 10.00 Let´s go Uganda – digital studieresa till ekologiska odlingar med Pelum Uganda
På söndagsmorgonen är det dags att ge sig i väg till Uganda.
Vi samlas på bio Victoria, Götgatan 65 mittemot Rikskansliet, för en digital resa i realtid till en av våra samarbetsorganisationer. Dörrarna öppnas kl.8.00. Vi ser, lyssnar, lär, inspireras och ställer de frågor just vi vill ställa. Efter en dryg timme på en ekologisk gård i Uganda kommer vi hem igen och funderar på vad vi tar med oss från vår gemensamma upplevelse. Resan kommer vara på engelska.
Varmt välkomna! Åj Nkwaniliza!

10:00 - 10:30 Fika på rikskansliet

10.30 - 11:15 samt 11:30 -12:15 Valbara föreläsningar som hålls av personal på Naturskyddsföreningens rikskansli.
Information om de olika föreläsningarna finns här nedan:

10.30 - 11.15 Valbara föreläsningar

11.30 - 12.15 Valbara föreläsningar

12:30 - 13:00 Avslutning med reflektioner och samtal.

13:00 Lunchwrap-to-go

Sista anmälningsdag för kurshelgen är 7 oktober.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 2