5 (inte så) festliga snapsvisor till kräftskivan

Mitt under högsäsongen av kräftskivor släpptes nyheten att svenska kräftor har betydligt högre halter av det hälsoskadliga miljögiftet PFAS än kräftor från Spanien, Turkiet och Egypten.

Fynden från Testfakta visar att halterna är så höga att det räcker med ungefär tre medelstora svenska kräftor innan en vuxen person har passerat gränsen för hur mycket PFAS som anses vara säkert att få i sig inom loppet av en vecka. Det vill säga, om hen inte äter eller dricker något annat den veckan. PFAS finns nämligen nästan överallt, i princip i allt vi äter och dricker.

Just skaldjur och fisk är bland de livsmedel som innehåller högst halter. Varför svenska kräftor har så höga halter är idag inte klarlagt, men förmodligen har det att göra med att det helt enkelt har släppts ut mer PFAS i svenska områden än i de jämförda länderna.

PFAS är ett samlingsnamn för över 4 700 olika ämnen med liknande kemisk struktur. Alla PFAS är skapade av människan och finns i dag i smink, matförpackningar, stekpannor och skidvalla.

Vissa PFAS är misstänkt cancerframkallande, reproduktionsstörande och kan orsaka leverskador. Inte så festligt med andra ord.

Med det i åtanke såg Naturskyddsföreningen till att uppdatera några av våra mest populära visor till kräftskivan. Håll till godo!

Tycker du också att PFAS borde förbjudas?

Så här tycker Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen arbetar för skärpta lagar och regler så att farliga kemikalier förbjuds och inte hamnar i vår natur. Vi upplyser konsumenter om problematiken för att skapa tryck på beslutsfattare och företag. Vi lyfter frågan om en giftfri vardag genom seminarier och möten med företag och politiker. Vi anser att:

• Sverige måste förbjuda PFAS helt – annars kommer halterna att fortsätta öka i maten vi äter och i luften vi andas in.
  • Livsmedelsverket måste sätta gränsvärden för PFAS i dricksvatten i enlighet med den senaste forskningen.
  • Sverige måste verka för ett totalförbud av PFAS världen över.
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1