Följ klimat- och miljödebatten med ”Skarpt läge”

Hur blev bränsledebatten snedvriden? Vad händer med 2020-talets miljöpolitik? Nytt Youtubeprogram granskar makthavare, reder ut myter och håller dig uppdaterad om de senaste snackisarna i politiken.

”Skarpt läge” är Naturskyddsföreningens samhällskommenterande Youtubeprogram. Följ för att hålla dig uppdaterad om aktuell miljö- och klimatpolitik.

Bränslepopulism & klimatfientliga krafter

GJdTJRHLR00 poster image

Med löften om billiga bensin och diesel lockar populistiska partier väljare inför EU-valet. Både klimat och natur står på spel – kommer miljöfarliga krafter få makten i juni? I månadens avsnitt av Skarpt läge tittar vi närmare på mullrande bränslepopulism och varför den 9 juni 2024 blir ett ödesval.

Miljardslöseri med motorvägar

GvO4hzHL2Es poster image

Att bygga nya motorvägar är både oansvarigt och omodernt. Ändå planeras vägbyggen för miljarder i Sverige, som Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm. Månadens avsnitt av Skarpt läge djupdyker i urgamla planeringsideal, stadens bilberoende och klimatkatastrofal infrastruktur.

Fossilfällan – så sponsrar dina pengar utsläppen

TRYtzNh4jFo poster image

Varför sponsrar våra skattepengar utsläpp? Och varför är sänkt bensinskatt en dålig affär för både landsbygd och klimatet? Dessutom: Så går storbankernas utlåning till olje- och gasbolag.

Ett år med Tidöavtalet

Cq7e7ZFg-xY poster image

Naturskyddsföreningen analyserar Tidöpartiernas första år vid makten. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har gjort Sverige till bakåtsträvare för miljö och klimat.

Podden Skarpt läge

Skarpt läge är också namnet på en podd, där Naturskyddsföreningen avhandlade spännande ämnen som exempelvis överkonsumtion och flygets klimatpåverkan. Poddsatsningen är vilande för närvarande, men lyssna gärna på våra tidigare avsnitt!

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!