Förnya garderoben miljövänligt på klädbytardagen

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Naturskyddsföreningen ordnar vanligen en nationell klädbytardag i april. Nästa nationella klädbytardag är lördag 26 mars 2022.

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Som arrangör av en klädbytardag är ni ansvariga för att följa rekommendationer och riktlinjer från myndigheterna. I vår handledning finns massor av tips på hur du kan göra.

Är ni en arbetsplats, ett kompisgäng eller skola/klass som vill byta kläder? Gör det under en dag som passar er.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
  • Det är helt gratis.
  • På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.
  • Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.
klädbyte, YouTube, YouTube cover, startbild, film

Sveriges största klädbytardag = Nordic Swap Day

Vi har arrangerat klädbytardagen sedan 2010 och den har har vuxit i omfattning. Därför kallar vi dagen Sveriges största klädbytardag. Sedan några år är det ett nordiskt evenemang. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj Ta vare på det du har

Så här gör du om du vill arrangera en klädbytardag:

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Anmäl dig genom att skicka ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, sök tillstånd hos polisen, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

5. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Siffror från klädbytardagen 2019

Inom ramen för Nordic Swap Day arrangerades ca 300 klädbyten i Norge, Danmark, Island och Sverige.

I Sverige fick 58 000 plagg nya ägare, vilket var nytt rekord. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 43 ton kemikalier, 406 ton koldioxid och 58 000 kubikmeter vatten.

Kommentarer från tidigare besökare :

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

Illustration: Erica Jacobson

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 1