Miljögifter i smink och hudkrämer

Naturskyddsföreningen har hittat miljögifter i en mängd produkter vi använder direkt på huden. PFAS har till exempel i djurförsök kopplats till cancer, påverkan på immunförsvaret och levern samt försämrade möjligheter att få barn.

I produkterna som vi använder direkt på huden finns tyvärr ämnen som påverkar vår hälsa och miljön negativt. Ämnen som är hormonstörande, ger kontaktallergi eller är omöjliga för naturen att bryta ner. EU:s kemikalielag räcker tyvärr inte alltid till.

I en studie från Stockholms universitet från 2018 hittades kända PFAS-ämnen i 16 av 31 testade produkter. I vissa produkter var halten av det farliga PFAS-ämnet PFOA så högt att det skulle kunna utgöra en fara för hälsan vid daglig användning. Studien visade också att produkterna innehöll en stor mängd okända PFAS-ämnen som inte stod listade på innehållsförteckningen.

PFAS, hormonstörande ämnen och allergiframkallande ämnen i hudprodukter

I tvålar, deodoranter och hårprodukter är det vanligt med hormonstörande och allergiframkallande ämnen.

I vissa rakkrämer, smink och hudkrämer finns PFAS, som kan orsaka leverskador, påverka djurs förmåga att få barn och som inte bryts ner i naturen. PFAS (högfluorerade ämnen) hittas i ansiktskrämer, ansiktsmasker, eyeliners, foundations, high lighters, hårolja, läppennor, raklödder, mascaror, primers, puder, serum, tandpetare, ögonpennor och ögonskuggor hos flera populära märken på den svenska marknaden.

hhINNUANIY8 poster image

Därför är det farligt med miljögifter i smink

I tester på djur har vissa PFAS-ämnen påverkat immunförsvaret och levern och försämrat förmågan att få ungar. Vissa är även misstänkt cancerframkallande. Men de allra flesta PFAS-ämnen är fortfarande helt otestade. Vi vet helt enkelt inte hur de påverkar oss. Det vi vet är att PFAS inte bryts ner i naturen under överskådlig tid. När produkterna används, produceras eller kastas når ämnena förr eller senare vattenmiljön, där de tas upp i kroppen av levande varelser, från plankton till isbjörnar.

De finns inte bara i skönhetsprodukter, utan i väldigt många andra varor. Allt från allvädersjackor, möbeltyg, mattor, regnskydd, snabbmatsförpackningar och stekpannor till brandskum, rengöringsmedel och skidvalla har visat sig innehålla PFAS.

Välj miljömärkt smink och hudkräm

Den som försökt läsa en innehållsförteckning på ett schampo vet att det kan vara svårt att förstå vad förpackningen egentligen innehåller. Tills det blir förbjudet med miljöfarliga ämnen i konsumentprodukter har vi ett enklare förslag: välj miljömärkt!

Bra Miljöval och Svanen har massor av regler så att produkterna som är märkta ska påverka människors hälsa och miljön så lite som möjligt. Kraven och kontrollen sköts av organisationer som är oberoende från företaget som säljer produkten.

Kraven skärps också regelbundet, vilket gör att produkterna blir mer och mer miljö- och hälsosmarta. När vi blir många som gör små, gröna val i butiken kan hela utbudet förändras.

Läs mer om miljömärkt och eko i badrumsskåpet

Se upp för märkenas egna miljömärkningar

“Greenwashing” kallas det när företag försöker verka mer miljövänliga än de egentligen är. Med andra ord, de utmålar sig som gröna.

På flaskan eller burken kanske det står om hur “naturlig” eller “ekologisk” produkten är, och kanske det till och med finns någon symbol som ska ge intrycket av att påståendet stämmer. Många företag har hittat på egna symboler, det kan vara ett grönt löv eller något som ser ut som en stämpel, för att produkten ska verka bättre mot naturen eller hälsan. Symbolerna behöver inte betyda någonting alls.

Så hittar du PFAS i ditt smink:
Kolla i innehållsförteckningen efter  PTFE,  polytef, eller ord som innehåller "perfluoro"… eller "polyfluoro". Då innehåller produkten högfluorerade ämnen och ska undvikas.

Även Decafluoropentane och C9-15 (eller C8-18) fluoroalcohol är PFAS.

Det här gör Naturskyddsföreningen

Hälsoproblem och naturförstöring är inte vad folk förväntar sig av produkterna i badrumshyllan. Vårt mål är att tvålar, schampon, deodoranter och krämer ska vara fria från farliga ämnen.

• Vi pressar politiker för att få skärpta lagar och förbud mot de farliga ämnena som finns idag, samt bättre kontroll så att det inte kommer ut ännu fler dåliga ämnen på marknaden.
  • Vi släpper studier och rapporter i ämnet och sprider kunskap i alla våra kanaler.

I en rapport som Naturskyddsföreningen beställde från IVL (Svenska Miljöinstitutet) år 2021 konstateras att kosmetiska produkter kan utgöra en betydande utsläppskälla av PFAS till miljön. Beräkningarna visar att det kan röra sig uppemot 1 500 kilogram PFAS som släpps ut i svenska vatten årligen till följd av användning av kosmetika produkter.
  • Vi vill att regeringen ska förbjuda PFAS-ämnen i alla konsumentprodukter.

Vårt arbete har gett resultat

Vårt ungdomsprojekt Surfejs startade sommaren 2017 och hade en kampanj på Instagram för att få bort miljögifterna PFAS ur kosmetika. Sedan dess har en rad företag lyssnat till uppmaningen och fattat beslut om att fasa ut ämnena. Bland annat har världens största kosmetikaproducent, L’Oréal lovat att fasa ut PFAS ur alla sina varumärken. Det gör att sammanlagt 57 märken blir PFAS-fria.

Surfejs-projektet finansierades med stöd av Svenska Postkodlotteriet.

Stoppa PFAS!

Vår tids värsta miljögift finns nästan överallt idag. Skriv på vår namninsamling och hjälp oss stoppa PFAS.

Skriv på här
Gillas av 37