Miljösmart på sjön: 5 enkla tips

Att forsa fram över vattenytan kan vara världens bästa sätt att njuta av naturen. Men undvik bottennapp som giftiga båtfärger och gamla tvåtaktare. Här är våra fem bästa tips för en miljövänlig tillvaro till sjöss.

1. Slipp båtbottenfärgerna i år

Vi vet. Det där med havstulpaner är inte kul. Men har du båten på östkusten eller i sötvatten, försök att tvätta båten istället. Du kan till exempel ta båten till en båtbottentvätt som borstar bort alla alger och tulpaner, hitta närmaste båtbottentvätt här. Eller så kan du passa på att skrubba bort dem för hand medan du tar en simtur.

Ett ytterligare sätt att underlätta skrubbningen är den kostnadsfria SMS-tjänst ”Havstulpansvarningen” som berättar för dig som bor på östkusten när havstulpanerna kommer till just ditt område. Havstulpanerna är lättare att skrubba innan de satt sig fast ordentligt. Sms:a ”havstulpan start” till 711 20 eller gå in på havstulpan.se om du vill anmäla dig.

Du kan också undvika havstulpanerna genom att använda en skrovduk, som du enkelt kan placera ut på din båtplats innan du lägger till vid bryggan. En annan enkel lösning är att passa på att ta en sväng in i lite sötvatten eller dra upp båten på land i några dagar. Mer om dessa enkla och giftfria metoder kan du läsa om här.

Måste du trots allt måla båten, välj färger som är godkända för ditt område. Och när du tar bort färgen var rädd både om dig själv och om miljön. Använd munskydd och handskar, samla in slipdamm och färgrester och lämna till närmaste miljöstation. Eller ta dig till en hamn med spolplatta som samlar upp gifterna.

2. Kör snällt

Bullrande båtar gör inte bara folket på segelbåtarna sura. Det stör tyvärr också djur- och fågellivet. Det kan framförallt ställa till problem under fåglarnas häckningsperiod. Försök därför att tänka på att ta det lite lugnare i trånga sund och grunda vikar. Håll dig en bit från öar och följ hastighetsbegränsningarna. Och stäng av motorn istället för att köra på tomgång.

3. Ta med skräpet hem

En PET-flaska hit eller dit. Det spelar väl ändå inte så stor roll? Jo, det gör det faktiskt. Varje år slängs tusentals ton skräp överbord. Det ser inte bara trist ut. Det gör att många djur dör i onödan också. Om vi inte gör något åt det förstås – och tar med skräpet hem istället.

4. Kör lite smartare

Du som går för motor kan faktiskt minska din förbrukning och dina utsläpp med upp till 40 procent med hjälp av några enkla knep. Du kan till exempel köra din båt bara några knop under toppfart. Du kan ställa in båtens gångläge så att den går lättare. Du kan försöka köra båten i en hastighet antingen över eller under planingströskeln. Och om du möter vågor försök ta en omväg istället för att sakta ned och gasa upp igen. Genom att tänka på det här slipper du släppa ut onödiga gifter och avgaser.

5. Byt bränsle eller motor

Du kanske tankar din gamla tvåtaktsmotor med 95-oktanig bensin. Då är det faktiskt dags att byta. För genom att tanka din motor med alkylatbensin ser du till att minska de skadliga utsläppen med 80–90 procent. Många land- och sjömackar har en alkylatbensinpump. Har de inte det så fråga efter en. Bensinen kostar lite mer. Men det är värt.

Du kan också tänka på att använda biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja. De oljorna ger mindre utsläpp av farliga ämnen. Och se till att inte använda mer olja än du behöver. Kör du mycket båt kan det vara dags att byta motor. Både nya tvåtaktare och fyrtaktare släpper ut betydligt mindre giftiga ämnen, men allra bäst är förstås elmotorer. De effektivaste hittar du på toptensverige.se

Bli medlem och stöd arbetet för friska hav och vatten!

Som medlem i Naturskyddsföreningen är du med och stöder arbetet för en tuffare miljöpolitik och skydd av känsliga arter, kuster och havsområden.

Naturskyddsföreningen arbetar för att:

• kräva en tuffare miljöpolitik för hav och vatten
  • skydda känsliga arter, kuster och havsområden
  • ställa om till hållbart fiske med skonsamma fiskemetoder
  • stoppa övergödning av hav och vatten
  • få politiker att fatta beslut baserat på forskning.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Bli först att gilla!