Så stor miljöpåverkan har din nya soffa

Funderar du på att klicka hem en ny soffa eller beställa ett sprillans nytt kök? Du är långt ifrån ensam. Vi svenskar konsumerar möbler som aldrig förr. Men hur mycket bättre för miljön vore det att reparera eller köpa begagnat istället för att köpa nytt? Det har Naturskyddsföreningens nya rapport “Andra hand i första hand” räknat på.

Intresset för heminredning har ökat stadigt sedan mitten av nittiotalet för att fullkomligt explodera det senaste decenniet. Mellan 2009 och 2019 ökade svenskarnas konsumtion av möbler och hushållsartiklar med hela 47 procent, vilket gör kategorin till den mest expansiva av samtliga konsumtionskategorier.

Men hur stor miljöpåverkan har egentligen heminredningsbranschen?

För att synliggöra produkternas miljöbelastning har Naturskyddsföreningen låtit ta fram rapporten “Andra hand i första hand”, där produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning räknats fram och sedan jämförts med att köpa nytt, renovera och reparera eller köpa begagnat.

Produkterna som analyserats är en soffa, en enkelsäng, ett matbord och sex stolar, textilier till vardagsrummet (matta, soffkuddar och gardiner) och ett kök med över- och underskåp, skåpluckor och bänkskiva.

Branschen måste ställa om

Det talas ofta om modebranschens negativa miljöeffekter.  Vad som däremot inte är lika uppmärksammat är hur möbel- och heminredningsindustrin påverkar miljön och bidrar till klimatkrisen. Förutom utsläpp från transporter går det åt stora mängder av naturresurser vid produktionen, när exempelvis metaller bryts ur marken, bomull odlas och skog avverkas till träråvara. Dessutom står textilier till hemmet för en nästan en tredjedel av all textil som importeras till Sverige idag.

Samtidigt som andrahandsmarknaden för möbler och heminredning ökar, domineras branschen fortfarande av affärsmodeller som bygger på en linjär ekonomi. Hemmet har blivit en allt större del i vårt identitetsbyggande och genom sociala medier, tidskrifter, TV-program och annonsering matas vi med budskap och kampanjer som uppmanar till att “inreda efter säsong”, "gå all in med nya textilier” eller att förnya eller uppgradera sitt hem enligt de senaste trenderna. Men stilar, trender och färgpaletter som snabbt blir omoderna är inte särskilt bra för miljön. Och möbler som snabbt går sönder eller är svåra att laga sliter både på plånböcker och planeten.

För att möta klimatförändringarna och hålla oss inom planetens gränser måste vi konsumera mer hållbart. En lösning är att övergå till cirkulär ekonomi i större utsträckning och att företag slutar producera slit-och-slängprodukter och använda ohållbara material.  Med ett cirkulärt tankesätt satsas det istället på att maximera värdet av naturresurser och att producera möbler med lång livslängd som uppmuntrar till återbruk och renovering.

Här finns fortfarande en stor outnyttjad potentiell, inte minst inom industrin och sinsemellan företag.

Ta vara på det du har och välj andra hand i första hand

Det miljövänligaste är så klart att strunta i trenderna och gilla den stil du redan har. Om du vill ha förnyelse; renovera, reparera eller kolla efter begagnat. I vår rapport har vi räknat på miljönyttan på om man dels skulle reparera och renovera det man har, dels köpa begagnat.

Vi tar renoveringen av kök i massivt trä som ett exempel. Skulle du istället för att köpa nya stommar, luckor och bänkskiva nöja dig med att måla om luckorna, minskar du klimatpåverkan med 97 procent. Ett annat alternativ – med 60 procent lägre klimatkostnad – är att köpa nya luckor och måla dem, men behålla stommar och bänkskiva.

Soffa, möbler, inredning, inomhus, prylar, vardagsrum, design, textilier, filt, soffbord, vintage, begagnat, vänskap, hemma, kompisgäng, filmkväll, umgås, ungdomar, unga vuxna, glada, hållbart, andra hand, second hand, personer, människor
De senaste åren har sofftrenderna avlöst varandra, från grått till skimrande sammet, till något nytt. Älska den soffa du har länge, eller satsa på en fin begagnad.

Ser din matgrupp lite sliten ut? Satsa på att fräscha upp den genom att måla eller olja trädelarna och klä om stolsdynorna. Då minskar du klimatpåverkan med 70 procent jämfört med att köpa nytt.

Nytt eller begagnat? Så stor är skillnaden för miljön

För lika mycket klimatpåverkan och kilo naturresurser som behövs för att köpa nytt får du en ny produkt eller:

• Sex begagnade soffor.
  • Sju sängar.
  • Nio matgrupper.
  • 13 uppsättningar textilier för vardagsrummet (en matta, ett par gardiner och två soffkuddar).
  • 13 begagnade köksuppsättningar.

Bara nytt hemma?

Skulle du byta ut samtliga möbler och inredningsprodukter som granskats i rapporten (kök, soffa, enkelsäng, matgrupp och textilier till vardagsrummet) skulle det bidra till 1,9 ton avfall och stå för 1 ton koldioxidutsläpp.

Möblernas klimat- och miljöavtryck i siffror

Soffa: 300 kg CO2e(koldioxidutsläpp), 500 kg avfall

Säng, 90 centimeter: 280 kg CO2e, 820 kg avfall

Matgrupp, bord + sex stolar med stoppad sits: 145 kg CO2e, 235 kg avfall

Kök (under- och överskåp, luckor och massiv bänkskiva): 270 kg CO2e, 320 kg avfall

Hemtextiler (matta, gardiner, soffkuddar) 110 kg CO2, 320 kg avfall.

Så har vi räknat

I rapporten Andra hand i första hand analyseras klimatpåverkan och total mängd avfall som orsakas vid nyproduktion eller införskaffande i andra hand och/eller genom renovering av nuvarande produkter. Utöver produktion, inkluderas även påverkan från avfallshantering, transporter och till viss del användning. Då konsumentens egen transport står för en avsevärd del av miljöpåverkan vid köp av begagnade produkter har detta inkluderats både för nyinköp och köp i andra hand.

Uttrycket resursförbrukning avser det totala avfallet. Metoden används som ett sätt att synliggöra produkternas resursförbrukning. Alla produkter vi konsumerar blir förr eller senare avfall. Det är synligt och lätt att förstå. Vad som inte är lika synligt är den resursförbrukning och det totala avfall som uppkommer under produktionen. Kunskapen om den totala avfallsmängden för en produkt gör det lättare att se den totala påverkan som konsumtionen har på miljön.

Rapporten är framtagen av Ramboll på uppdrag av Naturskyddsföreningen.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 9