Starta en egen insamling för natur och miljö

Nu kan du starta en egen insamling till förmån för Naturskyddsföreningens livsviktiga arbete för natur och miljö. Att starta en egen insamling tar två minuter via Facebooks plattform och passar fint till födelsedagar, dop, studenten och mycket mer.

Den kanske vanligaste anledningen att starta en egen insamling är inför en födelsedag, antingen din egen födelsedag eller inför en väns stora dag. Nu är det ännu enklare att starta upp en egen insamling med några få knapptryck via vår insamlingssida på Facebook.

Så här gör du:

1. Gå in på vår Facebooksida för egna insamlingar.
  2. Klicka på knappen "Skapa insamling" överst eller "Samla in pengar" på högra kanten av sidan.
  3. Välj Naturskyddsföreningen, hur mycket du vill samla in och när insamlingen ska avslutas. Fyller du år kan dagen efter födelsedagen vara ett bra datum så alla hinner ge senast på födelsedagen.
  4. Du har möjlighet att ge insamlingen ett namn och ändra beskrivningen men för enkelhetens skull finns både titel och beskrivning föreslaget åt dig. Sista steget är att ladda upp eller välja en bild.
  5. Klart! Du har nu skapat en egen insamling för natur och miljö.

Att skapa en egen insamling är som du ser mycket enkelt men sen är det viktigt att hålla insamlingen vid liv under hela insamlingsperioden. Brukar inte vara så betungande dock, utan mest kul.

Några tips för framgång:

• Ge första gåvan till insamlingen själv. Även om det är till din egen födelsedag är folk ofta försiktiga att vara först att ge till en insamling som har beloppet 0 kr.
  • Dela insamlingen på din vägg och bjud in vänner. Men skicka inte till alla vänner samtidigt. Bjud in de vänner du tror skulle ge till insamlingen först. På så sätt får du in några gåvor tidigt och det påverkar fler att ge. Syskon, kusiner, partners och föräldrar är bra att bjuda in först. Hoppa över de du tror inte alls är intresserade.
  • Var personlig när du delar insamlingen men även i beskrivningen till insamlingen. Varför valde du just Naturskyddsföreningen? Kanske har du själv varit medlem länge eller älskar natur och miljö, låt ditt engagemang smitta av sig.
  • Tacka alla som gett personligen och tacka alla som gett till exempel när målet har nåtts. Når du ditt mål snabbt kan du välja att höja målet men inte för högt då det kan kännas oöverkomligt.

Så passa på att testa Facebooks insamlingsfunktion inför din födelsedag, en väns födelsedag, inför ett lopp du ska springa eller varför inte inför studenten? Har du ett eget företag eller en butik kan det vara ett bra sätt att nå ut med ditt varumärke. Bjud bort en timme av din tid eller en produkt till alla som ger ett bidrag till insamlingen. Glöm inte att vi även har hyllningsgåvor inför just födelsedagar och liknande stora dagar.

Avgifter och öronmärkning
För tillfället tar inte Facebook några avgifter för egna insamlingar, det kan vara bra att veta. Om detta förändras kommer vi att lägga upp information om detta. Vi kan för tillfället inte automatiskt styra till vilken del av verksamheten pengarna går men hoppas att möjligheten kommer så småningom. Har du fler frågor, tveka inte att kontakta oss och kika gärna på Facebooks egna frågor och svar om insamlingar!

Lycka till!