5 anledningar att byta till eko-bröd

Vad gör det egentligen för skillnad när du väljer ett ekologiskt bröd? Vi listar fördelarna med eko-brödet och svarar på dina frågor om konstgödsel och rester av bekämpningsmedel.

1. Eko räddar bin, fjärilar och fåglar

Fler bin, växter och fåglar trivs runt en ekologisk gård jämfört med en oekologisk. Även maskar och mikroorganismer trivs bättre i jorden på en eko-gård, vilket gör att grödorna trivs. Det låter ju gulligt. Men det handlar om livsviktiga saker. Vi är t.ex. helt beroende av pollinerande insekter som ökar skörden och en stor mångfald rustar oss inför kommande klimatförändringar.

2. Eko skippar kemiska bekämpningsmedel

Ekobonden behandlar varken fröna eller sprutar åkern med kemiska bekämpningsmedel. Istället arbetar de med biologiska tekniker, väljer tåligare växtsorter och odlar dem på olika platser från år till år. Det gör att risken för skadeangrepp minskar. Utan bekämpningsmedel får vi en rikare natur, slipper oroa oss för rester i maten och för att bonden ska bli sjuk.

3. Eko nobbar konstgödsel

Konstgödsel, industritillverkad och energikrävande näring, är bannlyst på ekogården. Konstgödsel tillför mycket nytt kväve till kretsloppet. Forskarna har räknat ut att gränsen för hur mycket kväve planeten tål är passerad för längesen. Istället satsar ekobonden ofta på både djur och odling för att kunna använda djurens gödsel som växtnäring.

Ekobonden odlar också växter som tillför marken näring, s.k. gröngödsling, på så sätt kan nästa gröda tillgodogöra sig det nya kvävet i jorden. Idag finns det ekogårdar som klarar sitt näringsbehov helt utan djurgödsel, enbart med hjälp av gröngödsling. Tips! Ladda ner artikeln om spannmålsodlaren som bara använder sig av gröngödsling, Ekologiskt lantbruk

4. Schysst bröd utan tillsatser

Ekologisk- och KRAV-märkning tillåter inte tillsatser som är förskönande eller påverkar färg och smak. Därför tillåts inte emulgeringsmedel, lecitiner, som ofta tillsätts för att förlägna brödets ”färskhet” och kan underlätta bakningen.

5. Mer eko visar vägen framåt

När du väljer mer ekologiskt kommer affärerna att lyssna. Ökad efterfrågan leder till allt fler ekojordbruk och en friskare natur. Att satsa på ekologiskt jordbruk är oftast mer lönsamt för bonden, vilket kan rädda många svenska jordbruk som hotas av nedläggning. Samtidigt visar ditt val våra politiker att vi är redo för ännu mer eko!

Frågor på det? Ok, vi svarar redan nu:

Jag letar efter ekologiskt bröd men hittar ingenting i butiken. Vad ska jag göra?

Det är toppen att du letar! Vi vet att utbudet är lågt men genom att vi konsumenter ställer krav och frågar efter mer ekologiskt visar vi både butiken och bagerierna att efterfrågan finns. Så, fråga gärna efter eko-bröd i din lokala butik – tillsammans har vi kraft att förändra!

Läs mer: Därför saknas det mjukt eko-bröd i butiken

Svensk spannmål är väl lika bra som eko?

Trots att den svenska oekologiska spannmålsodlingen kan vara bättre än importerad, används mycket kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel även i Sverige. Så välj gärna ekologiskt och svenskt i kombination, det finns inget som säger att du måste välja mellan det ena eller det andra. Läs mer om oekologisk spannmålsodling här.

Men hallå, svenskt lantbruk håller på att lägga ner, fler krav får svenska jordbruket att gå under. Hur tänker ni egentligen?

Vi tror att mer eko är vägen framåt för Sverige, läs mer om det här!

Varför pratar ni om bröd? Det mesta av spannmålet går ju till köttet.

Det är sant, att byta till eko-bröd gör inte hela skillnaden. Den absolut största andelen av spannmålsproduktionen går omvägen via djuren. Därför är det lika viktigt att äta mer grönt och välja ekologiskt när det kommer till kött och mejeriprodukter.

Samtidigt är ökad efterfrågan på eko-spannmål en viktig fråga för att öka lönsamheten i det ekologiska lantbruket.

Behöver jag oroa mig för rester av bekämpningsmedel i mjölet?

Rester av ogräs-, svamp- och insektsmedel förekommer sällan i svenska spannmålsprodukter. Däremot hittas ibland rester av stråförkortningsmedel i importerad och svensk spannmål.

Spannmål är inte den stora källan till rester av bekämpningsmedel i maten, användningen är ett större problem för naturen och arbetarna. Därför är det är dags att ifrågasätta hur vår mat produceras och få fler att börja ställa krav.

Jag hörde att ekoodling kräver fler kor och använder oekologiskt gödsel, stämmer det?

Ekologiska lantbrukare arbetar för att behålla eller öka markens bördighet på olika sätt. Men om ekobonden behöver ytterligare näring och saknar alternativ får man använda vissa eko-godkännda gödsel- och jordförbättringsmedel från oekologisk produktion. Läs mer om tillåtna gödselmedel inom ekologisk produktion.

Att ekologisk spannmålsodling skulle kräva fler kor är inte en sanning. Visst har de flesta ekologiska spannmålsodlare även djurproduktion, men det finns också ekologiska spannmålsodlingar som är helt kreaturslösa. Då använder man istället mycket kvävefixerande växter som ger näring till jorden. Ladda ner artikeln om spannmålsodlaren som bara använder sig av gröngödsling, Ekologiskt lantbruk

Även ekologisk spannmålsodling står inför utmaningar. Det finns ett stort behov av mer forskning och utveckling av framtidens lösningar inom detta område, men dagens ekologiska spannmålsodlingar är ett steg på vägen mot ett hållbarare jordbruk. Läs mer i artikeln: "Eko strävar efter att hålla sig inom planetens gränser".

Kan man verkligen lita på eko?

Om du vill minimera risken att bli blåst i matbutiken så är det just ekologiskt du ska välja. Ekomaten kontrolleras noggrannare än annan mat. Ekologiska gårdar, bagerier och fabriker får regelbundet både oanmälda och anmälda besök. De som sköter kontrollerna är oberoende, och inte kopplade till den ekologiska märkningen.

För dig som vill läsa mer:

>> 6 aneldningar att välja eko
>> Faktaunderlag: Rent mjöl i påsen? – Om spannmålsodling, miljöpåverkan och konsumtion
>> Rapport: 100% ekologiskt? – det agroekologiska och ekologiska jordbrukets roll för livsmedelstrygghet och miljö

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.