Vi söker framtidens ledare inom miljö och klimat

Letar du efter sätt att engagera dig för natur, klimat och miljö? Du som är i slutet av dina studier eller i början av yrkeslivet kan söka till Naturskyddsföreningens ideella traineeprogram. Varje år välkomnar vi ett tjugotal personer från hela landet med olika kompetenser, intressen och bakgrunder.

Som ideell trainee får du en unik möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom så väl klimat och naturfrågor som ledarskap och hållbart engagemang.

Du deltar vid sex träffar på Naturskyddsföreningens rikskansli. Du får ett kunskapslyft från experter och sakkunniga inom klimat, biologisk mångfald, hav och sötvatten, skog, hållbart jordbruk och skadliga industrikemikalier. Du får även kunskap om de olika strategier för förändring som Naturskyddsföreningen använder, så som politisk påverkan och mobilisering.

Mellan träffarna lär du känna din lokala Naturskyddsförening, genomgår en digital ledarskapskurs och genomför ett projekt inom ett område som du brinner för.

Efter avslutat program får du ett diplom och har fått ökade kunskaper, erfarenheter och kontakter inom miljöområdet.

Ansökan öppnar i april 2025. Anmäl intresse för Ideella traineeprogrammet via länken nedan så får du en påminnelse när ansökan öppnar.

Alva

Alva, trainee 2022–2023

Alva är utbildad jurist. Hon var med i traineeprogrammet 2022–2023.

"Naturskyddsföreningen är fylld av otroligt kunniga och inspirerande människor som är inkluderande och välkomnande. För att inte tala om traineegruppen som har kommit att bli goda vänner och fina bundsförvanter i kampen för en mer hållbar värld."

Oliwer

Oliwer, trainee 2022–2023

Oliwer är utbildad biolog. Han var med i traineeprogrammet 2022–2023.

"Nu har jag lärt mig om så många sätt att engagera mig och tillämpa miljöarbete att jag knappt vet vart jag ska börja."

Mimmi

Mimmi, trainee 2021–2022

Mimmi är utbildad inom miljövetenskap. Hon var med i traineeprogrammet 2021–2022.

"Det bästa med programmet var kombinationen av att vara delaktig i något större och den sociala samhörigheten inom gruppen.”

Frågor och svar

Hur mycket tid tar traineeprogrammet?

Vad är syftet med det ideella traineeprogrammet?

Hur är en träff uppbyggd?

Kostar det något att vara ideell trainee?

Får jag lön?

Måste jag vara medlem för att söka?

Vill du veta mer?

Hemma, soffan, dator, jobb, utbildning, surf, internet, köket, kaffe, juice, dricka, röd, dag, solig, fönstret, ensamt, lugn, fokus, kakel,

Gör en intresseanmälan till traineeprogrammet

Ansökan till traineeprogrammet 2025-2026 öppnar i april 2025. Läs mer och skicka en intresseanmälan genom vår jobbsida.

Människor, Natur, Utevistelse, Utflykt, Äng, Skog, Nackareservatet

Hitta din lokala förening

Är du intresserad av vad som händer ute i landet eller vill komma i kontakt med Naturskyddsföreningen på din ort? Besök våra lokalföreningars egna webbplatser.

spindelnät,spindel,nät,nätverk,grön

Gå med i ett nätverk

Hitta andra som har samma hjärtefråga som du! Våra nätverk samlar personer från hela landet som vill inspireras, byta idéer och erfarenheter samt engagera sig.

berg, natur, himmel, blå, moln, grön, flod, killar, ryggsäck, utsikt,

För alla unga: Fältbiologerna

Barn och ungdomar mellan 6 och 25 år kan gratis bli medlemmar i Fältbiologerna som ordnar aktiviteter och kampanjer. Mottot är "Ute i naturen, inne i miljödebatten".