Jag är naturskyddare

Eva lär oss att leva hållbart, Michael banar väg för skyddade skogar och Oskar bidrar till ett hållbart Göteborg. Möt några av alla engagerade naturskyddare runtom i landet.

SZ-usZJebLw poster image

Linda räddade tången och maneterna i havet

När Linda Gustafsson fick höra att giftiga muddermassor skulle dumpas i skärgården tog hon saken i egna händer. Tillsammans med människor på öarna skapade hon en namninsamling och skrev en debattartikel. Linda visar oss hur havet mår nu, efter att planerna har stoppats.

Stillbildsfoton: Jimmie Lindell.

zgP139m5J_Q poster image

Adil guidar nyanlända i naturen

Om du är nyanländ i Sverige är det inte lätt att ha koll på allemansrätten eller olika arter i skogen. Därför är det bra att få guidning. Adil Sadiku är aktiv i Naturskyddsföreningen i Örebro. Under åtta års tid har han ordnat aktiviteter om naturen för nyanlända i Sverige.

hbCCDcVvrUc poster image

Yasmine utbildar för att skydda skogar

Utan ideella som engagerar sig för skogen skulle många fler naturskogar avverkas i Sverige. Yasmine Kindlund startade en kurs för personer som vill lära sig känna igen naturvärden i skogen. Genom mer kunskap kan fler vara ute och inventera värdefulla skogar – och få dem skyddade.

YBU2hmfTAMA poster image

Liv gör poddar för att påverka politiken

Många lokalpolitiker och journalister saknar djupare kunskaper om miljö- och klimatfrågor. Det ville Liv Oscarsson i Naturskyddsföreningen Umeå råda bot på. Genom en podd ser Liv till att Umeås politiker får fördjupande frågor om alltifrån nya byggen till lokala klimatmål.

ArXiTtxSqKY poster image

Oskar bidrar till ett hållbart Göteborg

När det byggs något i Göteborg är Oskar Tagesson och hans grupp med och kontrollerar att det blir hållbart. Oskar berättar om hur Göteborg kan bli en grön och hållbar stad. Han är engagerad i Naturskyddsföreningens lokala stadsplaneringsgrupp.

J_LWVx9qQ9Q poster image

Eva lär oss leva mer hållbart

Det är bättre att göra någonting än ingenting alls, säger Eva Eiderström. Hon berättar om hur vi kan förbättra vårt sätt att leva och konsumera. Eva har jobbat för Naturskyddsföreningen i över 30 år och har hela tiden haft fokus på hållbar konsumtion.

48ur3Z_bTck poster image

Michael banade väg för skyddade skogar

När Michael Nilsson och hans krets ville skydda en värdefull skog i Härryda gick fallet ända till EU-domstolen. Michael berättar hur domen nu har betydelse för många skogar och skyddade arter runtom i Sverige. Han har varit engagerad i skogsfrågor i flera decennier.

nI5SbbAqSCA poster image

Linda sprider kunskap om baljväxter

Linda Birkedal driver projektet "lokalproducerade baljväxter" och har ett brett samarbete med lantbrukare och forskare. Hon vill sprida projektet till hela landet och få i gång mer odling och konsumtion av lokalproducerade och ekologiska baljväxter. Linda är ordförande för Naturskyddsföreningen i Skåne.

Ytxk22j7XL8 poster image

Ingrid gick traineeprogrammet

Ingrid Molander ville engagera sig i miljörörelsen men visste inte hur. Sen hittade hon Naturskyddsföreningens ideella traineeprogram. Varje år välkomnar vi ett tjugotal personer från hela landet med olika kompetenser, intressen och bakgrunder.

Dessa filmer har kunnat produceras tack vare finansiering från Postkodlotteriet.