Så här får du ut dig själv och andra i naturen

Att koppla ner, koppla av och göra besök i naturen är viktigt för oss människor. Men trots att vi vet det, är det många gånger svårt att ta sig ut när så mycket annat lockar och konkurrerar. Här får du tips på hur du kan lura ut dig själv, barnen eller vännerna.

Det finns många fördelar med att gå ut i naturen. Fundera på vad som lockar dig, kompisarna eller barnen ut?

En av konkurrenterna till att gå ut och varva ner i naturen är våra uppkopplade liv. Datorspel och TV-serier lockar allt fler en ledig dag än en utflykt till närnaturen. En skogspromenad kan kännas som att slösa bort tid. Istället är det tvärt om! Hälsoeffekterna av att bara vara i naturen bevisas gång på gång och blir allt mer accepterade.

Det finns många aktiviteter man kan göra ute i skogen. Varför inte följa med oss ut – se om Naturskyddsföreningen på din ort har några utflykter på gång >>

För den motvilliga besökaren har vi tips som kanske kan locka er att komma ut? Här delar Naturskyddsföreningens Natursnoksledare med sig av sina favoritappar till de som tröttnat på Pokémon GO. För att göra det lite extra motiverande att gå ut. Så ladda ner en app eller två, packa lite fika och GÅ UT!

Wild time

”Bra aktivitetstips att göra ute, uppdelat på hur lång tid det tar.”

En app där du väljer mellan flera olika uppdrag från 10 minuter långa upp till en halv dag. Appen är på engelska och framtagen av projektet Wild thing. Här är en film innan du drar igång >>

Finns för iPhone.

Viltappen

”Om våra däggdjur - spår, spilllning och enkel spårnyckel!”

I Svenska Jägareförbundets app finns de vanligaste däggdjuren och fåglarna och deras kännetecken, spår och läten.

Finns för Android och iPhone.

Geocaching

”Som skattjakt... fast med telefonen.”

Någon har gömt en låda med loggbok i och laddat upp koordinaterna så du och många andra kan smyga ut och leta efter ”cachen” (skatten). Vinsten är att du registrerar ditt fynd (hur många kan du hitta på ett år?) men i många lite större lådor finns någon liten pryl som du kan byta med – ta med något. Du måste registrera dig för att kunna geocacha. Läs mer på geocaching.se

Finns för Android, iPhone, Windows Phone eller en GPS.

LärKvitter

”Fiffig app som gör att jag förstått mer hur allt hänger ihop.”

Vilka fåglar lever i odlingslandskapet? Jordbruksverkets app LärKvitter listar 39 fåglar med bild, fågelsång och information. Ett plus är att du också får tips hur dessa fåglar skulle kunna få det ännu bättre. Har du inte egen mark kan du kontakta markägaren och visa och berätta!

Kviddevitt

”Fågelläten. Uggleljuden var väldigt användbara, vi lyssnade först inne med barnen innan vi gick ut för att lyssna efter dem i skogen”

Finns för iPhone. Kostnad ca 20 kr.

Fler appar för vår och sommar

Naturens kalender

”Här kan man rapportera hela sommaren!”

Upptäck årstidernas växlingar i naturen och rapportera vårtecken eller hösttecken eller allt däremellan med Sveriges Lantbruksuniversitets app. Du hjälper samtidigt till i forskningen! Naturens kalender >>

Finns för iPhone och Android, men en webbläsare går också bra.

Fisknyckeln

Lär dig 240 arter fiskar i sommar med Nationalnyckelns fiskapp. Ta reda på vad du har fått på kroken. Med Fisknyckeln kan du lära dig hur fiskar lever och ser ut, den innehåller alla svenska fiskarter. Läs mer på Nationalnyckelns sida >>

Nyttodjur

”Jättebra att ha för att förklara varför just en tvestjärt är bra”

Nyckelpigor, jordlöpare och andra små djur som är viktiga i odlingslandskapet. Jordbruksverkets app ger dig full koll på dessa småkryp.

Grodguiden

”Bra att ha när jag och mina barn hittade en padda häromdagen.”

Bli groddjursrapportör och hjälp forskningen kring de fridlysta små krabaterna. Naturskyddsföreningen och Artdatabankens app hjälper dig att artbestämma med guide, bilder och ljud och så kan du rapportera ditt fynd. Läs mer om grodor här >>

Finns för Android och iPhone.

Fjärilar

”I sommar ska vi träna fjärilar!”

En till av Jordbruksverkets appar som visar 17 fjärilar som trivs i odlingslandskapet, med många bilder och information. Också här tips för hur du gynnar fjärilar.

MyFlora

”Blommande växter uppdelade på flera olika sätt så man kan hitta vilken skönhet man tittar på för tillfället.”

Här är nära hela floran i en app. 274 vilda svenska blomarter med bestämningsnyckel och kort fakta som fungerar både för nybörjaren och den som kommit lite längre i artbestämning.

Finns för iPhone. Kostnad: ca 20 kr.

Du hittar apparna för Android på Google Play, för iPhone i App Store eller för Windows Phone i Microsoft Store. Vi har listat appar som kan laddas ner gratis, men detta kan förstås ändras. Priserna kan variera.

Bli medlem och snoka i naturen!

Genom upptäckarlust, naturkänsla och gemenskap ser vi till att barn och vuxna ges en chans att upptäcka naturen.